Polska Gazeta Transportowa Newsletter Polska Gazeta Transportowa - Prenumerata
Janusz Mincewicz
7-14 stycznia 2015

Największy spedytor

Z Marcinem Wowerem, prezesem Przedsiębiorstwa Spedycyjnego Trade Trans, rozmawia Janusz Mincewicz

Z Marcinem Wowerem, prezesem Przedsiębiorstwa Spedycyjnego Trade Trans, rozmawia Janusz Mincewicz

Większościowym udziałowcem Trade Transu jest PKP Cargo Logistics. Czy to dobre rozwiązanie dla spółki, która specjalizuje się spedycji kolejowej?

PS Trade Trans specjalizuje się w spedycji w ogóle. Oferujemy kompleksowe usługi w zakresie transportu, przeładunków, magazynowania oraz usług celnych. Będąc częścią Grupy PKP Cargo Logistics wzajemnie uzupełniamy swoje kompetencje oraz ofertę.

PKP Cargo udostępnia nam swój tabor kolejowy, my z kolei uzupełniamy ofertę PKP Cargo w zakresie spedycji, przewozów promowych czy samochodowych. Naszą współpracę postrzegamy więc w kategoriach obopólnych korzyści płynących z kompleksowej i komplementarnej oferty logistycznej. Dzięki temu usługi logistyczne Grupy PKP Cargo, której jesteśmy częścią, są jeszcze lepiej dopasowane do potrzeb klientów.

Kierowana przez Pana spółka jest największą polską firmą spedycyjną. Czy polski rynek spedycyjny jest już konkurencyjny, porównywalny z zachodnioeuropejskim?

Polski rynek spedycyjny jest bardzo konkurencyjny, ale wciąż się rozwija. Pamiętajmy, że zachodnie firmy miały więcej czasu na wypracowanie oferty, struktur i modelu zarządzania, dzięki którym są one dziś tak konkurencyjne. Przed nami jeszcze długa droga, ale obserwując branżę mogę stwierdzić, że obraliśmy właściwy kierunek i śmiało możemy stanąć u boku naszych zachodnich konkurentów pod względem jakości usług.

Trade Trans świadczy kompleksową obsługę spedycyjną: kolejową, samochodową i morsko-promową. Jak się kształtuje udział poszczególnych branż?

Spedycja kolejowa stanowi trzon naszej działalności. Jednak, jak już niejednokrotnie wspominałem, strategia rozwoju PS Trade Trans zakłada oferowanie klientom możliwie najbardziej kompleksowej oferty. Stąd w portfolio usług znajduje się także spedycja samochodowa, a ponadto kompleksowe usługi celne czy przewozy promowe. Dysponujemy także własnym zapleczem logistycznym w postaci terminali, magazynów, wagonów i agencji celnych. To niewątpliwie dodatkowy atut.

Poszukujecie spedytorów samochodowych. Czy to oznacza stawianie na rozwój tej branży?

Jak już wspomniałem, spedycja samochodowa stanowi uzupełnienie naszej oferty. Dlatego rozwijamy współpracę ze spedytorami samochodowymi.

Spółka świadczy nie tylko usługi spedycyjne, ale także logistyczno-magazynowe. Czy to perspektywiczny kierunek rozwoju?

W naszej strategii rozwoju ważna jest kompleksowość oraz komplementarność oferty. Na osiągnięcie tego efektu wpływa współpraca z PKP Cargo Logistics, ale również możliwość zaproponowania naszym klientom wszystkich usług w ramach działalności Przedsiębiorstwa Spedycyjnego Trade Trans. Uważamy, że tak dla klienta, jak i dla nas możliwość pełnej obsługi logistycznej w jednym miejscu jest ważna - zarówno z punktu widzenia organizacyjnego, jak i formalnego. Takie rozwiązanie jest komfortowe dla klienta, a nam daje możliwość monitorowania każdego etapu realizacji zlecenia oraz bieżącego reagowania i modyfikowania naszych działań, jeśli jest to konieczne.

Trade Trans posiada na terenie całej Polski 11 oddziałów, dysponuje 13 magazynami i terminalami oraz 18 agencjami celnymi. Czy ta struktura jest wystarczająca dla sprawnej i szybkiej obsługi klienta?

Każdy punkt pod szyldem naszej firmy powstał w odpowiedzi na dokładnie określone potrzeby rynku, naszych klientów oraz rozwoju przedsiębiorstwa w danym regionie. Taka polityka pozwala nam być bliżej naszych klientów, zapewniając bieżący, bezpośredni kontakt. Dzięki temu lepiej rozumiemy potrzeby danego projektu i możemy tworzyć oferty w pełni je wyczerpujące. A to z kolei przekłada się nie tylko na komfort współpracy, ale również na oszczędność czasu i pieniędzy. Słowem - rozbudowa naszych struktur to ukłon w stronę klienta i większa efektywność, rozwój.

Macie też swój oddział w białoruskim Brześciu. Jakie jest jego zadanie?

Przedstawicielstwo wypełnia funkcje o charakterze przygotowawczym i wspomagającym, jeśli chodzi o efektywny rozwój stosunków ze wschodnimi partnerami i realizację umów między koleją Republiki Białorusi i innymi spedytorami a PS Trade Trans w dziedzinie transportu, logistyki i spedycji międzynarodowej. Zapewnia też reprezentację i ochronę interesów naszej spółki na Białorusi oraz analizę tamtejszego rynku pod kątem usług spedycyjnych.

Ponadto, nasze przedstawicielstwo aktywnie wspiera proces spedycyjny przy transportach z/na wschód Europy poprzez bliską współpracę z koleją białoruską, oferując klientom możliwość bieżącego śledzenia i monitorowania przesyłek przechodzących przez granicę Terespol/Brest oraz nadzorowanie prawidłowego przebiegu przeładunków na granicy. Taka oferta jest unikalna i wyróżnia nas spośród innych firm spedycyjnych.

Specjaliści z branży TSL uważają, że gospodarki Rosji, Ukrainy, Kazachstanu będą się rozwijać, więc wschód Polski jest przyszłościowy. PS Trade Trans zainwestowało w ten region...

Faktycznie, przy wschodniej granicy zlokalizowana jest większość naszych terminali i agencji celnych oraz cztery oddziały. A to dlatego, że rynki wschodnie, nawet przy obecnej sytuacji politycznej, pozostają dla nas atrakcyjne. Część branży obawia się konfliktu na Ukrainie i niepewności związanej z kolejnymi embargami czy utrudnieniami w handlu. My jednak dostrzegamy w tym szansę na budowanie mocnych i długofalowych relacji ze wschodnimi klientami, którzy pozostaną przy nas również, gdy sytuacja się ustabilizuje.

Oczywiście jesteśmy teraz nieco bardziej ostrożni i musieliśmy nauczyć się trafnie oceniać wszystkie czynniki zewnętrzne wpływające na potencjalną współpracę. Uważam jednak, że po odrobieniu tej lekcji nasza konkurencyjność na wschodzie znacznie wzrośnie. Równolegle intensywnie działamy na rynkach Europy Środkowo-Zachodniej, co gwarantuje nam stabilizację.

Wasza spółka specjalizuje się w organizacji, trudnych pod względem logistycznym, przewozów ponadgabarytowych. Jakie zanotowaliście sukcesy w tym roku?

Warto wymienić tutaj chociażby pełną obsługę spedycji pociągów bydgoskiej Pesy do Włoch, czy ostatnio realizowany transport szyn dla odbudowywanej w Olsztynie infrastruktury tramwajowej.

NASZ ROZMÓWCA

Ukończył Akademię Ekonomiczną w Katowicach.

Jest menedżerem z 19-letnim doświadczeniem, w tym przez 9 lat na stanowisku dyrektora finansowego.

Były członek zarządu firm Eko Holding S.A. i Mieszko S.A

Zawodowo zajmował się m.in. tworzeniem struktur organizacyjnych, formułowaniem i wdrażaniem strategii oraz systemów raportujących dla zarządu i akcjonariuszy, optymalizacją procesów biznesowych, tworzeniem i zarządzaniem budżetami oraz finansowym i biznesowym due diligence.

Wykaz dodatków
Giełdy, systemy i modele transportowe Infrastruktura kolejowa Magazyny Naczepy i przyczepy
Nowoczesna logistyka Numer świąteczny Oleje i smary Opony
Pojazdy dystrybucyjne, zabudowy Przewoźnicy drogowi, kolejowi, lotniczy, armatorzy Transport drobnicowy i usługi kurierskie Transport kontenerowy i intermodalny
Transport publiczny Transport specjalistyczny Transport żywności Tuning i akcesoria
Żegluga i porty      
• Promocja numeru • Temat wydania • Logistyka • Transport drogowy • Transport kolejowy • Transport lotniczy • Transport morski • Transport śródlądowy • Infrastruktura • Wydarzenia • Wywiad • Opinia eksperta • Felieton • Jedno pytanie • Personalia