Polska Gazeta Transportowa Newsletter Polska Gazeta Transportowa - Prenumerata
Transport morski - 2016
Wydanie nr: 04/2016

Porty Bałtyku wschodniego w sztormach polityki

Na lidera regionu wyrosła Ust-Ługa

Porty Bałtyku wschodniego ze zmiennym szczęściem funkcjonowały w 2015 r. Wiele z nich mocno odczuło sztormy polityki. Szczególnie boleśnie zawirowania w wymianie międzynarodowej Rosji odbiły się na podaży ładunków w portach Petersburga i Kaliningradu.

Wydanie nr: 05/2016

Przekop Mierzei Wiślanej już od 2016 r.?

Czy ta inwestycja ma sens?

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej nie ma najmniejszych wątpliwości co do konieczności szybkiego przekopania Mierzei Wiślanej. Inwestycja ta ma być priorytetowym zadaniem nowego resortu.

Pierwszy statek z napędem LNG w Porcie Gdynia

Przypłynął cementowiec "Greenland"

Pierwszy w historii portu statek z napędem na gaz (LNG) - m/v "Greenland" zawinął do portu gdyńskiego 24 stycznia. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Bułgarskim.

Wydanie nr: 06/2016

Więcej sukcesów niż porażek w porcie gdyńskim

47 mln zł zysku netto i dobre wyniki w przeładunkach

1 lutego w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja prasowa, podczas której przedstawione zostały wyniki działalności portu za 2015 r.. Zdaniem Janusza Jarosińskiego, to był bardzo dobry rok, zakończony zyskiem netto w wysokości 47 mln zł.

Wydanie nr: 07/2016

Chiny - przemysł stoczniowy

Puste doki w 2015 i 2016 r.

W 2015 r. portfele zamówień chińskich stoczni były chudsze niż rok wcześniej. Armatorzy zamówili o 26% mniej statków, co odbije się negatywnie na aktywności stoczni w 2016 r.

Wydanie nr: 08/2016

Rozwija się Terminal Promowy w Świnoujściu

Rosną przewozy i przeładunki, rusza projekt intermodalny

Obsługa największych promów na trasie Świnoujście-Szwecja, a także zwiększenie ruchu intermodalnego w korytarzu transportowym między Skandynawią a Polską to główny cel, jaki przyświeca systematycznemu i dynamicznemu rozwojowi terminalu promowego w Świnoujściu, obserwowanemu w ostatnim czasie.

Kolejna inwestycja w PZT S.A.

Nowy sprzęt pozwoli transportować ładunki o masie jednostkowej 1400 t.

W kwietniu 2016 r. Portowy Zakład Techniczny S.A. zwiększy swój potencjał o kolejne dwa moduły sześcioosiowe oraz najnowszy i zarazem najmocniejszy Power Pack V generacji o mocy 390kW.

Wydanie nr: 09/2016

Gospodarka morska i żegluga - zapowiedzi rządu

Nowa ustawa stoczniowa, zmiana podatków

Podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (o którym piszemy na str. 1), poza decyzją na temat przekopu Mierzei Wiślanej, dyskutowano także o kilku innych ważnych sprawach - sytuacji polskich stoczni czy budowy okrętów dla marynarki wojennej.

Wydanie nr: 11/2016

Transport morski w 2015 r.

Pierwsze szacunki

Transport morski w 2015 r. znalazł się w sztormach gospodarki globalnej. Podczas gdy właściciele zbiornikowców uzyskali benefity z malejących cen ropy naftowej i wzrostu popytu na jej transport, armatorzy masowców do przewozu ładunków suchych ujrzeli już dno.

Wydanie nr: 12/2016

Trzy filary ustawy stoczniowej

Projekt MGMiŻŚ mający wspomóc rozwój przemysłu okrętowego

W ubiegłym tygodniu resort ministra Marka Gróbarczyka zaprezentował projekt ustawy, której celem jest rewitalizacja przemysłu stoczniowego w Polsce. Opiera się on na trzech filarach dotyczących podatków VAT i CIT oraz rozszerzeniu formuły tworzenia specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Zdaniem ministra ustawa ma szansę wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.

Wydanie nr: 14/2016

Kontenerowce w 2015 i 2016 r.

Wzrost flot na morzu i na kotwicy

W lutym 2016 r. całkowita pojemność floty armatorów liniowych przekroczyła 20 mln TEU. Zamawiają oni i wprowadzają do serwisów coraz większe jednostki, przez co rośnie nadpodaż slotów. W efekcie drastycznie rosła również liczba i pojemność jednostek nie znajdujących zatrudnienia i wyłączanych z regularnych połączeń.

Wydanie nr: 17/2016

Port Gdańsk idzie po kolejny rekord?

Podsumowano bardzo dobry I kwartał

W I kwartale 2016 r. w gdańskim porcie odnotowano dynamikę obrotów towarowych jeszcze wyższą niż przed rokiem - przeładowano ich łącznie blisko 8,8 mln t. To o ponad 0,5 mln t więcej niż w 2015 r.

Wydanie nr: 19/2016

Masowców kurs na stocznie złomowe

Armatorzy opóźniają odbiór nowych jednostek

Właściciele statków do przewozu ładunków masowych suchych kierują najstarsze jednostki do stoczni złomowych oraz opóźniają odbiór zamówionych jednostek. To skutek długookresowego spadku frachtów i braku perspektyw na poprawę sytuacji rynkowej.

Wydanie nr: 20/2016

Rosną przeładunki i ruch promowy

Polska gospodarka morska w roku 2015

Od 2012 r. rosną obroty w polskich portach morskich. W ubiegłym roku przeładunki były o 1,4% wyższe niż w 2014 r., osiągając poziom 69,7 mln t. W 2015 r. morską flotą transportową polscy przewoźnicy przetransportowali również więcej ładunków niż rok wcześniej.

Wydanie nr: 22/2016

Na ekologicznej fali

Fiński armator poprawia swoje wyniki

Finnlines podał wyniki finansowe osiągnięte w I kwartale 2016 r. Przy sprzedaży usług za ponad 105 mln euro, wynik EBIDTA był o ponad 40 wyższy niż w analogicznym okresie roku 2015 i przekroczył 25,3 mln euro. Wynik finansowy netto osiągnął wielkość 8,3 mln euro.

Wydanie nr: 23/2016

Przekop stanie się faktem

Inwestycja za 880 mln zł zyskała aprobatę rządu

Rada Ministrów przyjęła (24 V) przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej program wieloletni pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Wykonawcą będzie Urząd Morski w Gdyni. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 880 mln zł.

Wydanie nr: 25/2016

Hybrydowy prom "Berlin"

Ekologicznie i szybko do Skandynawii

Do floty armatora Scandlines dołączył prom hybrydowy "Berlin", który kursuje między Rostockiem a Gedser.

Wydanie nr: 26/2016

Remontowa - budowanie marki globalnej

Specjalizacja i innowacje - w efekcie ponad 200 statków rocznie

Kiedyś działająca w cieniu Stoczni Gdańskiej, dziś Grupa Kapitałowa Remontowa Holding postrzegana jest w świecie polskiego i międzynarodowego biznesu jako "Polski Ambasador". Z roczną sprzedażą na poziomie 600-700 mln dol. rocznie stocznia należy do liderów branży w Europie.

Wydanie nr: 31-35/2016

Dobre I półrocze w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Statystyki powinny dalej piąć się w górę

W czerwcu 2016 r. przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu wzrosły o 15,8 %, zaś w pierwszym półroczu o 2,1 %. W drugim półroczu przeładunki powinny nadal rosnąć.

Wydanie nr: 36/2016

Polskie stocznie: nie tylko statki, remonty, jachty

Sukcesy notują stocznie prywatne

Jak podał Główny Urząd Statystyczny - w 2015 r. w polskim przemyśle stoczniowym wyprodukowano 4 jednostki pływające, tj. o połowę mniej niż rok wcześniej. Pojemność brutto (GT) tych statków wyniosła 11,4 tys. i była mniejsza o 55,3%. Zbudowano 1 kontenerowiec, 1 prom i 2 inne statki nietowarowe.

Wydanie nr: 38/2016

Kontenery w sztormach

Niekorzystny trend w przewozach morskich do 2017 r.?

Zwolnienie aktywności gospodarczej na wszystkich liczących się rynkach globalnych spowodowało zmniejszenie podaży kontenerów w portach i na statkach. Spadły frachty i zyski armatorów liniowych.

Wydanie nr: 39/2016

Koreański Hanjin - bankrutem

Tonie gigant na rynku kontenerowym

Tonie Hanjin Shipping Co Ltd., koreański operator kontenerowy, zarządzający flotą 141 statków, w tym 97 kontenerowców o pojemności ponad 600 tys. TEU.

Wydanie nr: 40/2016

Polski klaster morski trzyma się mocno

Ogromny potencjał nie jest jednak w pełni wykorzystywany

Polska gospodarka morska jest konkurencyjna, innowacyjna i ma potencjał wiedzy. Polski klaster morski ma szanse na rozszerzenie swojej aktywności w Unii Europejskiej i na globalnym rynku przemysłu i usług morskich - to konkluzja pierwszej w Polsce konferencji MARE FORUM.

Wydanie nr: 41/2016

Jeden terminal kontenerowy w Gdyni?

Połączenie BCT z GCT wydaje się jedynym remedium

Pod koniec października oddany zostanie do eksploatacji DCT2 w porcie gdańskim. Tym samym Gdańsk stanie się największym terminalem kontenerowym w tej części Bałtyku, ze zdolnością przeładunkową 3 mln TEU. Dla sąsiedniego portu w Gdyni oznacza to duże kłopoty.

Wydanie nr: 42/2016

Trudny rynek zbiornikowców

Będą chude miesiące i lata

Armatorzy zbiornikowców, po znakomitym sezonie 2015 r., lata 2016 i 2017 będą musieli zaliczyć do niezbyt udanych.

Wydanie nr: 43/2016

Forum Gospodarki Morskiej 2016

Polska gospodarka morska - innowacyjna i z potencjałem rozwojowym

W tegorocznym Forum Gospodarki Morskiej uczestniczyło ponad 500 przedstawicieli biznesu, nauki i administracji publicznej oraz samorządowej.

Wydanie nr: 44/2016

Największy terminal kontenerowy na Bałtyku otwarty

Czy DCT Gdańsk powalczy z Petersburgiem?

24 X oddano do eksploatacji drugie głębokowodne nabrzeże kontenerowe DCT Gdańsk, dzięki czemu do 3 mln TEU wzrosły jego zdolności przeładunkowe. W efekcie powstał największy terminal kontenerowy w centrum Bałtyku.

Wydanie nr: 46/2016

Rynek LNG

Rośnie liczba statków i terminali

W końcu III kwartału 2016 r. w stoczniowych portfelach było ponad 100 statków do transportu, regazyfikacji i przechowywania skroplonego gazu. W Europie działają 22 terminale LNG. Te największe mogą przeładowywać 10 mln t gazu rocznie.

Wydanie nr: 47/2016

Przeładunki dalej w górę

Szczecin i Świnoujście celują w ponad 23 mln t

Ponad 20 mln t towarów przeładowały w ciągu 10 miesięcy 2016 r. porty Szczecin i Świnoujście.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Wydanie nr: 48/2016

Recykling - moda czy konieczność

7 lat tłustych dla stoczni złomowych

Spowolnienie gospodarcze, zmniejszenie podaży ładunków masowych i w kontenerach, nadpodaż tonażu i wprowadzanie na oceany coraz większych statków sprawiły, że wielu armatorów kieruje do stoczni złomowych coraz więcej jednostek.

Wydanie nr: 49/2016

Turystyka morska przepływa przez Trójmiasto

Czy polskie porty skorzystają wreszcie z rozwoju tego rynku?

W międzynarodowej żegludze promowej, która rozwija się w bardzo szybkim tempie, w 2016 r. wycieczkowce przewiozły 24 mln pasażerów.

Wydanie nr: 50-52/2016

Nie najlepsze czasy dla masowców

Ale w 2017 r. sytuacja powinna się ustabilizować

Mimo wzrostu indeksów i czarterów operatorzy masowców wciąż liczą straty. Obserwatorzy rynku przewidują, że wzrost cen usług transportowych ma charakter krótkotrwały.