Polska Gazeta Transportowa Newsletter Polska Gazeta Transportowa - Prenumerata
Transport śródlądowy - 2016
Wydanie nr: 07/2016

Czy śródlądowe drogi wodne zyskają wreszcie swoją rangę?

Ambitny plan Ministerstwa GMiŻŚ

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zabiera się za poprawę nienajlepszej sytuacji polskiej żeglugi śródlądowej. 9 II, pod patronatem ministra Marka Gróbarczyka, odbyła się konferencja O Programie rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych. Podczas spotkania zaprezentowano wstępną wersję programu pod takim samym tytułem, który będzie uzupełnieniem Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.).

Wydanie nr: 09/2016

Powstanie kanał przez Mierzeję Wiślaną

Pierwsze statki popłyną za 6 lat

Jest decyzja polityczna i techniczna o powstaniu kanału przez Mierzeję Wiślaną - poinformowali 22 II, na wyjazdowym posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, przewodnicząca Komisji posłanka Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Marek Gróbarczyk, minister GMiŻŚ. We wschodniej części Zatoki Gdańskiej powstanie nowa jakość w systemie połączeń morskich.

Wydanie nr: 13/2016

Klaster Górnej Wisły

Wzrost potencjału gospodarczego Małopolski i Śląska

Rozwój żeglugi śródlądowej na Górnej Wiśle i połączenie jej z Odrą - to główne cele do realizacji powołanego w Oświęcimiu Klastra Górnej Wisły. Jego koordynatorem jest Jakub Stonawski, kierownik Stopnia Wodnego Dwory na Wiśle.

Wydanie nr: 15/2016

NIK skontrolował budowle piętrzące

Negatywna ocena nadzoru nad śluzami i zaporami

Rozwój żeglugi śródlądowej zależy m.in. od stanu technicznego budowli piętrzących wodę, takich jak zapory, jazy i śluzy. NIK skontrolował jak wygląda nadzór nad tymi obiektami. Okazało się, że nie jest prowadzony prawidłowo. Tak było w latach 2013-2014 - wynika to z raportu Izby.

Wydanie nr: 16/2016

Odra w pełni żeglowna za 4 lata?

MGMiŻŚ zaczyna konkretyzować swoje plany

Podczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej we Wrocławiu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zapowiedział dostosowanie śródlądowych dróg wodnych do parametrów co najmniej IV klasy żeglowności, a inwestycje związane z Odrzańską Drogą Wodną (E-30) nazwał priorytetem do realnego zrealizowania w ciągu najbliższych 4 lat.

Wydanie nr: 18/2016

Czy Elbląg może być portem morsko-śródlądowym?

Przekop Mierzei Wiślanej czy MDW E70?

Mierzeja Wiślana zostanie przekopana bez względu na koszty. A Międzynarodowa Droga Wodna E70 łącząca Rotterdam - Berlin - Kostrzyn - Bydgoszcz - Zalew Wiślany - Kaliningrad z Europą, i przez północną Polskę z rejonem Kaliningradu powiązana dalej z systemem drogi wodnej Niemna, poczeka na lepsze czasy. Choć jest jednym z europejskich szlaków komunikacyjnych wschód-zachód. Czy to na pewno dobry wybór?

Wydanie nr: 20/2016

Współpraca w celu rewitalizacji Wisły

Narodowy program aktywizacji polskich rzek

Marszałek woj. kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki i marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk złożyli podpisy na deklaracji o współpracy na rzecz rewitalizacji i przywrócenia znaczenia gospodarczego dolnej Wisły.

Wydanie nr: 25/2016

Miliardowe inwestycje w transport śródlądowy

Rząd zaakceptował plan strategii rozwoju dróg wodnych w Polsce

W ubiegłym tygodniu Rada Ministrów przyjęła "Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do 2030 r." To trzeci, po przekopie Mierzei Wiślanej i projekcie tzw. ustawy stoczniowej, duży program inwestycyjny przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz zaakceptowany przez rząd.

Wydanie nr: 27-30/2016

Regulacja rzeki, modernizacja obiektów piętrzących

Porządkowanie Noteci i remont śluz

Regulacja rzek i unowocześnianie znajdujących się na nich obiektów piętrzących sprzyja poprawie warunków żeglugowych na drogach wodnych oraz zmniejsza niebezpieczeństwo powstawania powodzi.

Wydanie nr: 37/2016

Rewitalizacja i modernizacja obiektów hydrotechnicznych

Nowe oblicze śluz i jazu

Zakończona została realizacja projektu "Bydgoski Węzeł Wodny" - zadania inwestycyjnego finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, którego celem była rewitalizacja i modernizacja trzech obiektów hydrotechnicznych zarządzanych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku: Śluzy Brdyujście, Śluzy Miejskiej nr 2 i Jazu Farnego.