Polska Gazeta Transportowa Newsletter Polska Gazeta Transportowa - Prenumerata
Krzysztof Koprowski
3 wrzesień 2014

Cafardini nabiera rozpędu

UPS pomaga wprowadzić polskie krawiectwo na światowe salony

Polskie rękodzieło, zakłady krawieckie, miało liczącą się pozycję w przedwojennej Polsce. A po wojnie, mimo niesprzyjającej postawy socjalistycznych władz wobec prywatnej inicjatywy, rozkwitło na nowo. Zniszczyła je dopiero wolność gospodarcza ostatnich dwu dekad.

W socjalizmie wszystkiego brakowało, więc i zakłady krawieckie miały się dobrze. W tamtych siermiężnych latach w Warszawie istniało kilkaset mniejszych i większych pracowni, dziś - zaledwie kilkanaście. A wśród nich - stosunkowo młoda, rodzinna firma Cafardini. Nie włoska (jak sugerowałaby nazwa), nie angielska, tylko polska, z rodzimym kapitałem. Co więcej, przed 4 laty rozpoczęła ona bardzo udaną współpracę ze światową firmą kurierską UPS.

Jesteśmy krawcami i biznes opieramy na rzemiośle krawieckim, a nie, tak jak duże firmy, na klejeniu elementów - mówi Marta Stefańczyk-Ciąpała, prezes zarządu Cafardini. - Chcemy klientom dać wybór, dlatego garnitury szyjemy na miarę (spersonalizowane). Nasze hasło brzmi: "Made to measure". Oferujemy różne konfiguracje ubioru, ale nie podpowiadamy, w którym kierunku tę garderobę "budować". To świetna zabawa - wybór tkanin, podszewek, wszelkich dodatków. Nasza "przygoda" z klientem trwa przez 3-4 spotkania (zamówienie - krój, materiał, dodatki, następnie - mierzymy sylwetkę, a po 2-3 tygodniach - mamy gotowe ubranie). Jesteśmy najszybszą firmą w Europie - mamy 5 tys. tkanin do wyboru, a w ciągu 48 godz. jesteśmy w stanie sprowadzić materiał nawet z Francji lub Włoch. Zależy nam nie na jednostkowym zamówieniu, lecz na długotrwałych relacjach. Dlatego bazujemy na naturalnych i najlepszych w Europie tkaninach - np. wełnie z domieszką kaszmiru, lnie, flaneli, filcu.

Klientami są głównie mężczyźni, którzy zamawiają garnitury, ale i koszule - też na miarę. Wymagają, by były one wygodne, nie mięły się, były z dobrego materiału. Firma dobiera odpowiednie proporcje do sylwetki, ale niczego nie narzuca, bo klient ma się w tym dobrze czuć. Ogranicza nas tylko dobry smak - mówi pani prezes. - A trzeba wiedzieć, że ludzie wybierają przedziwne, nieraz bardzo zaskakujące, rzeczy.

Decyduje logistyka. Dla Cafardini transport jest, jak zapewnia prezeska, kluczowym elementem (szyje się w końcu kilka tysięcy garniturów miesięcznie). Ze względu na wysoką wartość przesyłanych garniturów, firmie od początku zależało przede wszystkim na bezpieczeństwie w transporcie. Ponadto kluczowe były także takie czynniki, jak utrzymanie wysokiej jakości obsługi klienta oraz sprawnej realizacji procesu logistycznego wraz z możliwością korzystania z rozbudowanych opcji śledzenia przesyłki na każdym etapie jej drogi. Ze względu na rosnącą liczbę klientów zagranicznych, spółka poszukiwała operatora, który będzie posiadał dobrze rozbudowaną siatkę transportu lotniczego i drogowego, tak by garnitury mogły dotrzeć do praktycznie każdego zakątka na świecie.

Złożoność tego procesu oznacza, że od firmy logistycznej wymagane jest zdecydowanie więcej niż tylko dostarczenie produktu końcowego do klienta. Po pierwsze - firma potrzebuje sprawnego łańcucha dostaw w zakresie dostarczania tkanin do zakładu produkcyjnego. Następnie - usługi kurierskie są wykorzystywane także do transportu garniturów między klientem a zakładem, w celu dokonywania przymiarek, nanoszenia poprawek i korekt, a w końcu dostawy końcowej garnituru.

Transport na wisząco. Poza aspektem czasowości i terminowości, wysokiej jakości garnitury wymagają także specjalnego transportu - muszą być traktowane z wyjątkową ostrożnością i przewożone w odpowiednio przygotowanych kartonach, ustawionych w pozycji pionowej. Przed rozpoczęciem współpracy z UPS mieliśmy problemy ze znalezieniem odpowiedniego dostawcy logistycznego, który mógłby konsekwentnie dostosowywać się do naszych potrzeb transportowych, co finalnie wiązało się ze stratami finansowymi firmy oraz wpływało bezpośrednio na jej wizerunek - powiedziała Marta Stefańczyk-Ciąpała, prezes zarządu Cafardini.

Dlatego właśnie zdecydowano się na UPS, ale też nie od razu. Nastąpiło to po 2 próbach z innymi firmami kurierskimi. Współpraca została nawiązana w 2010 r. Zanim jednak rozpoczęto wspólne działania, przeprowadzono serię specjalnych testów w celu potwierdzenia faktu, że UPS będzie w stanie spełnić wszystkie wymagania związane z transportem garniturów. Chodzi głównie o ostrożne przewożenie ich w pozycji pionowej (dzięki odpowiedniej etykiecie) oraz dostarczanie na czas i w idealnym stanie, bez względu na to, czy garnitur jest wysyłany do Warszawy, Londynu, Moskwy czy Nowego Jorku. Od tego czasu współpraca UPS i Cafardini rozwinęła się - z roku na rok znacznie zwiększa liczbę przewożonych garniturów.

Szybkość i elastyczność. Cafardini docenia także szybkość i elastyczne podejście UPS. W wypadku, gdy klienci firmy przekładają termin przymiarki, tak, by odbyła się ona wcześnie rano, UPS, dzięki usłudze ekspresowej, zapewnia, że są one na czas. Dzięki codziennemu połączeniu lotniczemu, do i z Warszawy, które łączy się z globalną siecią transportową UPS, przesyłki zagraniczne Cafardini są dostarczane równie szybko i bez kłopotu, niezależnie od tego w jakim kierunku świata zmierzają.

Czasami musimy wysłać dodatkową liczbę przesyłek z Łańcuta i to bardzo pilnie - mówi Stefańczyk-Ciąpała. - W takich sytuacjach UPS zapewnia dodatkowe samochody, które odbierają nasze przesyłki. Szycie na miarę może wymagać kilku rund przymiarek i korekt, stąd usługi logistyki zwrotnej są niezbędne. UPS Returns ułatwia ten proces klientom i samej firmie Cafardini, bez względu na to gdzie dany garnitur się znajduje. W takich wypadkach drukują oni jedynie etykiety zwrotne, a kurier UPS w dogodnym dla klienta terminie dokuje odbioru przesyłki.

Rozwiązania technologiczne UPS odgrywają kluczową rolę w spełnianiu wysokich wymagań logistycznych ze Cafardini. Oprogramowanie UPS WorldShip pozwala na przetwarzanie wielu przesyłek w sposób efektywny, łatwy, zgodnie z przepisami i przy zredukowaniu liczby błędów i oszczędności czasu. Z kolei UPS Quantum View Manage zapewnia możliwość śledzenia i widoczności dla wielu przesyłek jednocześnie, na każdym etapie podróży, a Quantum View Notify wysyła proaktywne aktualizacje o statusie przesyłek poprzez e-mail. Quantum View pozwala Cafardini odszukać konkretną przesyłkę i wydrukować raport zawierający dane, takie jak: data wysyłki, lokalizacja, nazwa odbiorcy oraz odręczny podpis jako dowód doręczenia. Wszystko to zapewnia dodatkowe poczucie bezpieczeństwa - zarówno firmie, jak i klientom.

O FIRMIE (CAFARDINI):

Cafardini jest częścią polskiej grupy specjalizującej się w szyciu na miarę garniturów i innych elementów męskiej garderoby, szyciu korporacyjnym, w tym także dla uznanych międzynarodowych marek oraz domów mody.

Powstała w 2002 r. (wyrosła na bazie zakładu krawieckiego), kiedy to polski przedsiębiorca zainwestował w upadły zakład produkcji garniturów.

Jest firmą rodzinną z kapitałem polskim.

Główny zakład i magazyn znajdują się w Łańcucie.

Zatrudnia (jako grupa) 450 osób.

80% ubrań szytych na miarę trafia na eksport.

Współpraca pomiędzy Cafardini a UPS datuje się od 2010 r.

2014 r. - formalne sfinalizowanie umowy o współdziałaniu.

O FIRMIE (UPS):

Założona w Seattle (stan Washington, USA) 28 VIII 1907 r.

Centrala światowa - w Atlancie (Georgia).

Przychód w 2013 roku - 55,4 mld dol.

Zatrudnia 395 tys. osób, z tego 318 tys. w USA.

W 2013 r. dostarczyła 4,3 mld paczek i dokumentów.

Prowadzi działalność w ponad 220 krajach i terytoriach.

W Europie funkcjonuje od 1976 r. (obsługa lokalnego rynku w Niemczech).

W Polsce rozpoczęła działalność w 1992 r. poprzez usługi firmy partnerskiej "PPS Polkurier", którą UPS przejął w III 2001 r.

W 2005 r. dokonał przejęcia Messenger Service Stolica S.A.

Centrala znajduje się w Warszawie; firma dysponuje 55 punktami obsługi w całej Polsce, zatrudnia 2300 osób.

Wykaz dodatków
Tuning i akcesoria Żegluga i porty