Polska Gazeta Transportowa Newsletter Polska Gazeta Transportowa - Prenumerata
Transport morski - 2014
Autotransport Katalog TSL Iveco
• Promocja numeru • Temat wydania • Logistyka • Transport drogowy • Transport kolejowy • Transport lotniczy • Transport morski • Transport śródlądowy • Infrastruktura • Wydarzenia • Wywiad • Opinia eksperta • Felieton • Jedno pytanie • Personalia
Wydanie nr: 31-32/2014

Maersk Line i MSC popłyną razem

Porozumienie 2M utworzy flotę 185 statków o pojemności 2,1 mln TEU

Dwaj czołowi światowi armatorzy kontenerowi A.P. Moller-Maersk (właściciel Maersk Line) i Mediterranean Shipping Co., podpisały 10-letnie porozumienie o wspólnej obsłudze połączeń transkontynentalnych. To szybka odpowiedź na chińskie weto w sprawie uruchomienia aliansu P3. Umowa zacznie funkcjonować na początku 2015 r.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 33-34/2014

Gdynia utrzymuje mocną pozycję na Bałtyku

i nie szczędzi pieniędzy na inwestycje

Nie mamy co prawda floty, ale nasze porty radzą sobie całkiem nieźle - powiedział ostatnio w jednym z wywiadów prof. Włodzimierz Rydzkowski, wybitny znawca tematu, z Uniwersytetu Gdańskiego. To mało powiedziane, bowiem porty trójmiejskie przeżywają prawdziwy boom przeładunkowy i inwestycyjny.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 35/2014

Przeciążone porty zachodnioeuropejskie

Dodatkowe opłaty, zmiana terminali i destynacji

Klienci zapłacą za zatory w przepływie ładunków i przeciążenie terminali kontenerowych w największych portach Morza Północnego. Opłaty wzrosną nawet do 100 dol. za kontener.

Stabilny i bezpieczny kurs PŻM

Wieloletnie kontrakty przewozowe, konsekwentna odnowa floty, wykwalifikowana załoga

Od końca 2008 r. na międzynarodowym rynku żeglugowym trwa ciągły kryzys, jeden z najdłuższych w powojennej historii. Choć spowodował on już na świecie upadek wielu przedsiębiorstw armatorskich, Polska Żegluga Morska, nasz największy i najstarszy narodowy armator, nadal nie tylko utrzymuje stabilną kondycję ekonomiczną, lecz, konsekwentnie modernizując flotę, umacnia swoją znaczącą pozycję rynkową.

Inwestycje infrastrukturalne w portach zachodniopomorskich

Unijne fundusze dla Szczecina i Świnoujścia

Nawet będą eurosceptykiem trudno zaprzeczyć, iż dzięki funduszom unijnym, w szczególności środkom z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ), realizowanego przez Polskę w latach 2007-2013, w naszym kraju zaszły ogromne zmiany. To największy program w historii polityki spójności UE.

Topienie kontenerów

Rocznie w morzach ginie ich ponad 500

Ponad 1,5 tys. kontenerów ginie w czasie transportu morzem - wyliczył World Shipping Council (WSC) na podstawie badania obejmującego okres 2008-2013. Z sondażu przeprowadzonego wśród armatorów liniowych wynika, że w badanym okresie w trakcie podróży tracono rocznie średnio 546 kontenerów.

Stena Line - prom otwarty

Żegluga promowa wciąż budzi duże zainteresowanie i ma przed sobą przyszłość

W czasie kolejnego pikniku rodzinnego, zorganizowanego przez Stena Line w Gdyni, widać było, że ten szwedzki armator walczy o klienta i jest czołowym graczem na europejskim rynku przewozów promowych.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 36/2014

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 37/2014

674 mln TEU

Do takiej wielkości zwiększą się według firmy Drewry zdolności przeładunkowe terminali kontenerowych w tym roku. Brytyjska spółka konsultingowa w raporcie "11th Global Container Terminal Operators Annual Review and Forecast" przewiduje w najbliższych latach nastąpi stały, kilkuprocentowy wzrost roczny. Do 2018 roku zdolności przeładunkowe morskich terminali kontenerowych zwiększą się do 849 mln TEU (dla kontenerów 20. stopowych). W 2013 roku zdolności przeładunkowe szacowano na 642 mln TEU, a jeszcze w 2004 r. wynosiły one 363 mln TEU. Według Drewry do takiego rozwoju przyczynia się rosnący szybko popyt na przewozy towarów w kontenerach i wysoki poziom zysków, jakie uzyskują operatorzy morskich terminali kontenerowych. W 2018 r. do 75% zwiększy się też średni stopień wykorzystania terminali, który obecnie wynosi ok. 67%. Zdaniem analityków, dobre wyniki finansowe sektora i wysokie tempo rozwoju rynku będzie okazją dla nowych operatorów oraz do przejęć. Obecnie na rynku czołowe pozycje zajmują: PSA Singapore Terminals, przed Hutchison Port Holdings (właścicielem Gdynia Container Terminal), APM Terminals, International Container Terminal Services (właściciel Baltic Container Terminal Gdynia) oraz DP World.

Wydanie nr: 38/2014

DCNS z Nautą zbudują okręty podwodne

Polsko-francuskie porozumienie w obronie morskich szlaków transportowych

W I dekadzie sierpnia w Ambasadzie Francji w Warszawie przedstawiciele DCNS i funduszu inwestycyjnego Mars podpisali memorandum o współpracy w budowie okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP. Kontrakt realizować będzie stocznia Nauta, członek Grupy Mars.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 39/2014

Kolejowe relacje z portowymi terminalami

Umiarkowany optymizm

Porty morskie w Gdańsku i Gdyni notują od paru lat bardzo dobre wyniki finansowe, stale zwiększają wydatki na inwestycje tak wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Jednak największym problemem, przed jakim stają oba porty jest niewystarczająca przepustowość linii kolejowych. Układ i aktualny stan techniczny linii kolejowych wymusza obsługę całości ruchu kolejowego odcinkiem Tczew-Gdańsk i dalej przez centrum aglomeracji trójmiejskiej.

Za 3 lata - drugi terminal DCT

Za 300 mln euro powstaje w DCT Gdańsk drugi terminal, który, po ukończeniu w 2016 r., będzie mógł przeładowywać 4 mln TEU. Będzie największy na Bałtyku i jednym z największych w Europie.

Wydanie nr: 40/2014

Dyrektywa siarkowa tuż tuż

Armatorów i porty ze strefy ECA czekają trudne czasy

Dyrektywa siarkowa, która wejdzie w życie za niespełna trzy miesiące (od 1 I 2015 r.) będzie miała znaczący wpływ na żeglugę w regionie mórz Północnego, a zwłaszcza Bałtyckiego. Tym samym wymusi na armatorach, szczególnie tych zajmujących się przeprawami promowymi, wiele zmian - głównie ekonomicznych.

Seminarium dla spedytorów morskich

Duński armator zapowiada wdrożenie usługi 2M i budowę nowego terminalu

11 września w Gdańsku odbyło się trzecie seminarium organizowane pod patronatem Maersk Line. Tym razem, spotkanie, skierowane dla grupy niemal 100 przedstawicieli rynku spedytorskiego, miało miejsce w wyjątkowej lokalizacji - na terenie terminalu DCT Gdańsk.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 41/2014

Wieczór z Portem

Niemiecki port Hamburg rokrocznie zaprasza liczne grono przedstawicieli branży TSL na uroczysty wieczór - Hafenabend, który w tym roku miał miejsce w stołecznym hotelu Mercure Warszawa Centrum. Przybyłych powitał Maciej Brzozowski, kierownik Przedstawicielstwa Portu Hamburg w Polsce, następnie zabrali głos Axel Mattern, prezes zarządu Hafen Hamburg Marketing e.V. i Marina Rimpo, kierownik Rozwoju Rynku Regionów Morza Bałtyckiego i Projektów Specjalnych Zarządu. Mówili o długoletniej, wielce owocnej współpracy z portami polskimi: Gdańskiem, Gdynią i Szczecinem, a spedytorami, przewoźnikami etc.

Wydanie nr: 42/2014

Morze Bałtyckie - wspólne dobro Europy

Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego ELSA Gdańsk

Na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego miała miejsce III Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego "Morze Bałtyckie - wspólne dobro Europy". Została zorganizowana przez Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. Przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, armatorów, związków zawodowych, a także przedsiębiorcy, prawnicy, naukowcy i studenci wypełnili aulę Wydziału Prawa i Administracji po brzegi.

Wzrost o przeszło 100 mln dol.

Wysokie obroty filipińskiego operatora kontenerowego

Grupa ICTSI, właściciel Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni, ogłosił, że w I półroczu jego przychody wzrosły o 23% do 101,7 mln dol.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 43/2014

Bremeńskie porty

Horst Rehberg, dyr. portów Bremen i Bremerhaven

7-9 X gościła w Warszawie delegacja biznesowa firm z Bremy (kraju związkowego Niemiec). Czy Pańskie oczekiwania, przed wyjazdem do Warszawy, spełniły się?

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 44/2014

Wiodące i uniwersalne

Nowa strategia rozwojowa portów zachodniopomorskich

Pod koniec czerwca Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy zatwierdziło, wcześniej przyjętą przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA i pozytywnie zaopiniowaną przez Radę Nadzorczą Spółki, "Strategię Rozwoju Portów Morskich w Szczecinie i Świnoujściu do roku 2027". Obejmuje ona lata 2014-2027, zatem dwa pełne okresy unijnego planowania budżetowego, wydłuża o kolejne siedem lat dotychczasową perspektywę rozwojową portów ujścia Odry, zapisaną w strategii na lata 2007-2020.

40-lecie Portu Północnego

Dynamiczny rozwój i inwestycje za 2 mld zł

"40 lat minęło jak jeden dzień" - chciałoby się zacytować słowa piosenki, jednak nie byłaby to pełna prawda o Porcie Północnym. Przez 40 lat w Gdańsku dynamicznie się on rozwijał i miał swoje sukcesy. Tu padały rekordy przeładunku węgla w eksporcie i dostaw ropy tranzytowej. Rekordowe 27,7 mln t z 1978 r. pobito w 2013 r., dzięki przeładunkom kontenerów (10,5 mln t), zbliżając się do 30,3 mln t.

Wzrost cen przewozów promowych cargo

Zyska transport drogowy?

Jest kolejny efekt nieuchronnie zbliżającego się dnia, od którego obowiązywać będzie dyrektywa siarkowa - operatorzy promowi zamierzają wdrożyć 15% dopłaty do przewozów cargo. Tą znaczną podwyżkę tłumaczą koniecznością zrównoważenia dotkliwego wzrostu kosztów paliwa, które stanowi zazwyczaj trzecią część całkowitych opłat operacyjnych armatorów.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 45/2014

Przepływ żywności przez porty morskie

Polska bananami stoi

Polska jest nie tylko znaczącym producentem żywności, ale także liczącym się jej importerem. Jak podaje Główny Urząd Statystyki, największy, ponaddwukrotny wzrost eksportu polskich produktów rolnych odnotowany został w wypadku Chin. W roku 2013 osiągnął on wartość ponad 150 mln euro. O blisko 50% wzrósł także eksport do Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Arabii Saudyjskiej.

Wydanie nr: 46/2014

Trwa budowa nowego nabrzeża oraz placów składowych Gdynia Container Terminal

GCT rozwija się w ostatnich latach niezwykle dynamicznie, chcąc uzyskać status czołowego terminalu kontenerowego w regionie Bałtyku.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 48/2014

Klastry morskie

Wykorzystać potencjał morza

Gospodarka morska jest w Unii Europejskiej traktowana priorytetowo. Szacuje się, że przemysły morskie zatrudniają około 5,4 mln osób, które wytwarzają 500 mld euro wartości dodanej. Prognozuje się, że do 2020 r. ilość zatrudnionych może wzrosnąć do 7 mln osób.

System elektronicznej wymiany informacji

Zaktualizowana konwencja FAL

Podczas 39. spotkania Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), Komitet ds. Ułatwień zatwierdził zaktualizowaną konwencję FAL z 1965 r., która ma wprowadzić obowiązkowy system elektronicznej wymiany informacji w transporcie morskim.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 50/2014

Linia Trelleborg-Świnoujście autostradą morską

KE wspiera budowę Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego

W lipcu tego roku Komisja Europejska dokonała wyboru 106 projektów, które otrzymają dofinansowanie w ramach programu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) na poprawę infrastruktury transportowej. Jednym z nich był wspólny projekt portów Trelleborg i Świnoujście o dofinansowanie utworzenia autostrady morskiej Trelleborg - Świnoujście.

Europa Bałtycka 2014-2020

Nowe rozdanie

2 XII ruszył nabór wniosków w ramach Programu dla Regionu Morza Bałtyckiego 2014-2020. Prawie 235 mln euro przeznaczonych zostanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na wspólną realizację projektów przez podmioty z państw regionu. To kontynuacja Programu dla RMB w latach 2007-2013.

Dobre prognozy dla portów morskich

Zmiana kierunków eksportu

We współczesnej gospodarce globalnej blisko 80% towarów wysyłane jest drogą morską, głownie przez porty chińskie, amerykańskie i europejskie. Na statkach przewożone są nie tylko gotowe wyroby, te głównie w kontenerach, ale także surowce takie jak np. gaz, ropa, węgiel czy rudy żelaza. Łącznie, suma przewożonych towarów drogą morską sięga ponad 9,17 mld t.

Skrócone informacje:

Wykaz dodatków
Bezpieczeństwo i ubezpieczenia w transporcie Centra logistyczne / Transport drewna Certyfikaty - doradztwo Drogi i autostrady
Giełdy, systemy i modele transportowe Giganci TSL Informatyka, monitoring pojazdów i e-myto Infrastruktura kolejowa
Leasing, kredyty i factoring Logistyka i składowanie Magazyny Naczepy i przyczepy
Nowoczesna logistyka Numer świąteczny Oleje i smary Opony
Paliwa i karty Pojazdy długodystansowe i autobusy Pojazdy dostawcze Pojazdy dystrybucyjne, zabudowy
Pojazdy użytkowe Przepisy celne i podatki Przesyłki drobnicowe Przewoźnicy drogowi, kolejowi, lotniczy, armatorzy
Przewóz towarów niebezpiecznych Telematyka Transport budowlany Transport drobnicowy i usługi kurierskie
Transport kontenerowy i intermodalny Transport lotniczy Transport morski - promy kolejowe Transport Polska-Unia
Transport Polska-Wschód Transport ponadnormatywny Transport publiczny Transport żywności
Tuning i akcesoria Żegluga i porty    
• Promocja numeru • Temat wydania • Logistyka • Transport drogowy • Transport kolejowy • Transport lotniczy • Transport morski • Transport śródlądowy • Infrastruktura • Wydarzenia • Wywiad • Opinia eksperta • Felieton • Jedno pytanie • Personalia