Polska Gazeta Transportowa Newsletter Polska Gazeta Transportowa - Prenumerata
Transport żywności
Katalog TSL Autotransport Volvo
• Promocja numeru • Temat wydania • Logistyka • Transport drogowy • Transport kolejowy • Transport lotniczy • Transport morski • Transport śródlądowy • Infrastruktura • Wydarzenia • Wywiad • Opinia eksperta • Felieton • Jedno pytanie • Personalia
Wydanie nr: 01-02/2015

Największy spedytor

Z Marcinem Wowerem, prezesem Przedsiębiorstwa Spedycyjnego Trade Trans, rozmawia Janusz Mincewicz

Z Marcinem Wowerem, prezesem Przedsiębiorstwa Spedycyjnego Trade Trans, o polskim rynku spedycyjnym i sytuacji spółki, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 03-04/2015

Ożywić współpracę polsko-białoruską

Z prof. dr hab. Maciej Stajniakiem, kierownikiem Katedry Podstaw Logistyki w Wyższej Szkole Logistyki i głównym specjalistą ds. logistyki w Instytucie Logistyki i Magazynowania w Poznaniu, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 05/2015

Przede wszystkim komunikacja zbiorowa

Z prof. Jackiem Majchrowskim, prezydentem Krakowa, o inwestycjach drogowych i komunikacji miejskiej, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 06/2015

Potrafimy realizować olbrzymie projekty

Z Remigiuszem Paszkiewiczem, prezesem Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, o ofensywie inwestycyjnej i planach na najbliższy rok, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 07/2015

Niekorzystne zmonopolizowanie transportu drogowego

Z dr inż. Robertem Sternikiem, dziekanem Wydziału Informatyki Zarządzania i Transportu Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, rozmawia Janusz Mincewicz

Z dr inż. Robertem Sternikiem, dziekanem Wydziału Informatyki Zarządzania i Transportu Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 08/2015

Stosujemy kulturę orientacji na klienta

Z Tomaszem Burasiem, prezesem zarządu DHL Express Poland, rozmawia Janusz Mincewicz

Z Tomaszem Burasiem, prezesem zarządu DHL Express Poland, o perspektywach inwestycyjnych i polskim rynku usług kurierskich rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 09/2015

Najważniejsze, by zawsze patrzeć w przyszłość

Z DARIUSZEM CEGIELSKIM, prezesem zarządu Trans Polonia S.A., m.in. o oczekiwaniach rynku rozmawia Cezary Banasiak

Wydanie nr: 10/2015

Podążanie za inwestorami

Z Teresą Kamińską, prezesem zarządu Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, o jej działalności i planowanym rozwoju, rozmawia Ewa Grunert

Wydanie nr: 11/2015

Konsekwentnie rozwijamy siatkę połączeń

Z dr Janem Pamułą, prezesem lotniska Kraków Airport, o jego rozwoju i najbliższych inwestycjach, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 12/2015

Mamy ambitne plany rozwojowe

Z dr Zbigniewem Miklewiczem, prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin - Świnoujście, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 13/2015

Mamy już silną markę

Z Krystyną Pękałą, prezesem Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie, o planach przewozowych i inwestycyjnych, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 14/2015

Lubuskie stawia na kolej

Z ELŻBIETĄ ANNĄ POLAK, marszałek województwa lubuskiego, o poprawie stanu infrastruktury komunikacyjnej i nie tylko, rozmawia Janusz Kajda

Wydanie nr: 15/2015

Z radością biegnę do pracy

Z Tomaszem Kloskowskim, prezesem portu lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 16/2015

Najważniejsza jest wiedza

Z Bartoszem Najmanem, prezesem Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców, rozmawia Krzysztof Koprowski

Trudny rynek transportu ponadnormatywnego

Z Łukaszem Chwalczukiem, prezesem zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Transportu Nienormatywnego, rozmawia Ewa Grunert

Wydanie nr: 17/2015

Na rynku spedycyjnym jest duża konkurencja

Z prof. Januszem Neiderem, kierownikiem Zakładu Transportu Międzynarodowego i Spedycji na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 18/2015

Odgrywamy ważną rolę w korytarzu Bałtyk - Adriatyk

Z Mieczysławem Strukiem, marszałkiem województwa pomorskiego, o drogowych planach inwestycyjnych i nie tylko, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 19/2015

Nasze lotnisko to trafiony pomysł

Z Piotrem Okienczycem, prezesem lotniska w Modlinie, o planach rozwojowych i inwestycyjnych, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 20/2015

Bezpiecznie spoglądamy w przyszłość

Z Markiem Staszkiem, prezes zarządu DB Schenker Rail Polska S.A., m.in. o rynku przewozów intermodalnych, rozmawia Mikołaj Marszycki

Wydanie nr: 21/2015

Wlokące się inwestycje kolejowe

Z dr Jerzym Kwiecińskim, prezesem Fundacji Europejskie Centrum Przedsiębiorczości, b. wiceministrem rozwoju regionalnego, rozmawia Andrzej Uznański

Wydanie nr: 22/2015

Planujemy budowę kolei do lotniska

Z Cezarym Przybylskim, marszałkiem dolnośląskim, o inwestycjach w infrastrukturę i tabor, ale nie tylko, rozmawia Anita Budek

Wydanie nr: 23/2015

Wychowaliśmy kulturę kurierów rowerowych

Z Adamem Tomczakiem, prezesem firmy X-press Couriers, o polskim rynku usług kurierskich i nie tylko, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 24/2015

Idziemy w dobrym kierunku

Z HENRYKIEM KAŁUŻNYM, Freight Manager Poland & Ukraine w Stena Line Freight, rozmawia Mikołaj Marszycki

Wydanie nr: 25/2015

Bez obaw o przyszłość

Z Piotrem Sukiennikiem, dyrektorem generalnym FM Logistic w Polsce, o dwudziestoleciu firmy w Polsce, rozmawia Krzysztof Koprowski

Wydanie nr: 26/2015

From patchwork to network

Z dr Ursulą Biernert, członkiem zarządu ds. HR DB Schenker Rail AG, m.in. o zarządzaniu zasobami ludzkimi, rozmawia Alicja Ferdynus

Wydanie nr: 31-32/2015

Problematyczny wyrok ryczałtowy

Z Janem Buczkiem, prezesem Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, rozmawia Bogusław Mańk

Z Janem Buczkiem, prezesem ZMPD, o wyroku Sądu Najwyższego w sprawie ryczałtów, rozmawia Bogusław Mańk.

Wydanie nr: 32-35/2015

Transportowa rewolucja w Olsztynie

Z Gustawem Markiem Brzeziną, marszałkiem województwa warmińsko-mazurskiego, m.in. o dostępności komunikacyjnej, rozmawia Janusz Kajda

Wydanie nr: 36/2015

Dobra współpraca

Z Maciejem Brzozowskim, szefem Przedstawicielstwa Portu Hamburg w Polsce, rozmawia Krzysztof Koprowski

Wydanie nr: 37/2015

Rozwój Pyrzowic to szansa także dla cargo

Z Arkadiuszem Czechem, burmistrzem Tarnowskich Gór, rozmawia Janusz Mincewicz

Arkadiusz Czech opowiada m.in. o planach inwestycyjnych w perspektywie unijnej 2014-2020 i szansach na połączenie miasta z lotniskiem w Pyrzowicach

Wydanie nr: 38/2015

Mamy dobrą pozycję rynkową

O działalności w branży logistycznej z Janem Brachmannem, prezesem Seifert Polska, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 39/2015

Szukamy optymalnych rozwiązań

Z Ewą Zawadzką, Head of Land & Development w Prologis, rozmawia Janusz Mincewicz

Pologis jest liderem na polskim rynku logistycznym. Jaką powierzchnią magazynów obecnie firma zarządza?

Kształcenie zawodowe od samych podstaw

Z Piotrem Litwińskim, prezesem OZPTD, rozmawia Magdalena Krowicka

Objęcie przez Pana funkcji prezesa OZPTD zbiegło się w czasie z trudnymi dla sektora transportu wydarzeniami. To konsekwencje ustaw i zmian w przepisach, lub też braku tych zmian, nie wspominając już nawet o orzeczeniu siedmiu sędziów SN. Można powiedzieć, że jest to moment krytyczny, wymagający szybkich działań. Chcę jednak nawiązać do zawodu kierowcy. Czy Pana zdaniem mamy odpowiednio przeszkolonych ludzi do tej pracy?

Wydanie nr: 40/2015

Pesa to pasja i misja

Z Tomaszem Zaboklickim, prezesem Pesy Bydgoszcz, rozmawia Janusz Mincewicz

O przyszłości firmy, ale nie tylko, z Tomaszem Zaboklickim, prezesem Pesy Bydgoszcz, rozmawia Janusz Mincewicz

Wydanie nr: 01-02/2015

Rynek pojazdów użytkowych 2014 r.

Spowolnienie czy tylko chwilowa zadyszka?

Koniec roku 2014 przyniósł spory spadek w rejestracjach nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5 t. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w listopadzie rejestrowano 23,1% mniej (495 szt. mniej) pojazdów użytkowych niż rok wcześniej i o 18,9% mniej niż w październiku (386 szt. mniej). Stosunek zmian na przestrzeni całego roku wyniósł natomiast -3,1%.

Dokąd zmierza transport drewna?

Gdzie szukać redukcji kosztów?

Transport drewna to jedna z najstarszych form przewozów prowadzona przez człowieka. Na jakim etapie rozwoju technologicznego znajduje się obecnie i co może go czekać w bliższej lub dalszej przyszłoœci?

Poznań wprowadza inteligentne zarządzanie ruchem

System ITS znacznie usprawni transport w mieście

W 2015 r. zacznie działać w Poznaniu nowy inteligentny system ITS, którego głównym celem będzie usprawnienie zarządzania ruchem w mieście, a w szczególności transportem publicznym.

Nagrodzony Sprinter Furgon

Doceniono elastyczność koncepcji

Mercedes Sprinter należy do rodziny ciężkich samochodów dostawczych. Debiutował w 1995 r., obecna wersja pojawiła się w 2006 r., i po kilku liftingach jest teraz sprzedawany, jako pojazd trzeciej generacji. Testowany egzemplarz to Mercedes Sprinter Furgon 319 CDI 190 KM 4x4 w zabudowie warsztatowej.

Niemcy - od 1 stycznia 8,5 euro za godzinę pracy

Nie dotyczy kierowców samochodów zarejestrowanych w Polsce

Od 1 stycznia w Niemczech obowiązuje minimalna płaca 8,50 euro brutto za godzinę. Czy ta wysoka minimalna płaca wpłynie na polską branżę logistyczną, która wykonuje swoje usługi na terenie Niemiec?

Nowe drogi na terenach postoczniowych

W czerwcu - Park Konstruktorów

Kolejna inwestycja infrastrukturalna na obszarach postoczniowych. Do Bałtyckiego Portu Nowych Technologii (BPNT) można już wjechać przez nowe rondo, przystosowane do transportu wielkogabarytowego.

Wydanie nr: 38/2015

Tendencje w naczepach

Ciągle duży potencjał rozwojowy

Porównując rozwój samochodów ciężarowych i naczep, bardzo łatwo wyciągnąć pochopny wniosek, że dzieli je duży dystans. Jednak w rzeczywistości sytuacja wygląda zdecydowanie lepiej. Rozwój naczep trwa i zmierza wcale nie gorszą drogą niż ciągników siodłowych. Ostatnie propozycje europejskich producentów pokazują znaczny potencjał rozwojowy w konstrukcjach naczep.

Transport leśny - drewnem w dwie strony

O stawkach za przewozy decyduje polityka cenowa wielkich zakładów celulozowo-papierniczych

W lecie samochody z drewnem widuje się na drogach stosunkowo rzadziej niż zwykle. Przewozy dłużyc i papierówki, podstawowych produktów gospodarki leśnej, koncentrują się w okresie od września do kwietnia, gdy z powodu deszczów i błota, a potem śniegu, trudno do lasu wjechać, a jeszcze trudniej wyjechać.

Naczepa Wielton typu huckepack

Wielton SA skonstruował dla Link Sp. z o.o. naczepę specjalistyczną

W 10-letniej współpracy Wielton S.A. - producenta przyczep i naczep - i firmą LINK jednej z największych firm transportowych, rozpoczął się kolejny, nowy etap. Link jest jednym z pierwszych w Polsce spedytorów, który wziął udział w realizacji projektu społecznego "tiry na tory". Akcja prowadzona przez Instytut Spraw Obywatelskich ma na celu odciążyć polskie drogi i przenieść transport ciężkich ładunków na tory. Ten rodzaj transportu drogowo - szynowego możliwy jest tylko przy użyciu specjalistycznych naczep typu huckepack. Link szukając nowatorskiego rozwiązania dla swoich klientów, zwrócił się do firmy Wielton z propozycją stworzenia takiego uniwersalnego produktu.

Nowsza flota - niższe koszty viaTOLL

Już prawie 3,5 mld złotych wpłynęło do Krajowego Funduszu Drogowego z opłat w ramach systemu viaTOLL.

W lipcu minęły trzy lata odkąd w Polsce wprowadzono elektroniczny system poboru opłat viaTOLL. Wraz z jego uruchomieniem branża transportowa musiała dostosować się do nowych uwarunkowań: odpłatności za każdy przejechany kilometr po sieci dróg płatnych, rejestracji w systemie, po instalację urządzeń na szybie każdego pojazdu.

Wydanie nr: 07/2015

Terminale - podstawowe elementy sieci logistycznej

W Polsce jest ich 30, a powinno być co najmniej 40

Polska, by osiągnąć poziom zachodnioeuropejski w przewozach intermodalnych, musi mieć więcej terminali i szybsze kolejowe przewozy towarowe. Czy w 2020 r., zgodnie z zaleceniami UE, ich udział wyniesie 15%, zależy tylko od nas samych. Ale nie tylko od przedsiębiorstw, raczej od rządu i niemrawego ministerstwa infrastruktury.

Kopernikus I i II - duża siła w transporcie intermodalnym

Niemiecki operator realizuje ideę "tiry na tory"

dls Land und See Speditionsgesellschaft, niemiecki operator logistyczny, uruchomił niedawno drugi, wahadłowy pociąg wożący naczepy samochodowe z towarami na trasie Krefeld-Swarzędz-Krefeld. To stałe połączenie, realizowane trzy razy w tygodniu, nosi nazwę Kopernikus II.

Intermodal kolejowy rośnie, ale wciąż zbyt wolno

Kilkanaście procent udziału w 2020 r.?

Udział transportu intermodalnego w rynku kolejowym wciąż rośnie, wg prognoz do 2020 r. ma on osiągnąć wynik kilkunastoprocentowy, niestety, nie tak szybko jakby się tego oczekiwało. Jeżeli chcemy "dogonić" w tym segmencie kraje Unii Europejskiej, to jego udział w rynku powinien wzrastać w tempie ok. 1-2% w skali roku.

Wydanie nr: 08/2015

Nieograniczone możliwości, czyli pojazdy specjalne

Dźwigi hydrauliczno-linowe, windy meblowe, samochody ekspozycyjne i inne

Przysłowie "potrzeba jest matką wynalazków" to chyba główne motto większości konstruktorów. W wielu przypadkach wspomniana potrzeba albo całkowicie usuwała problem, albo otwierała nowe horyzonty istniejącym już rozwiązaniom. Czasami potrzeba była lokalna, co powodowało odmienną konstrukcję tego samego urządzenia. Nie inaczej jest w przypadku pojazdów i nadwozi specjalnych.

Quo vadis gabarycie?

Specjalizacja, uniwersalizm, automatyzacja, moduły

Transport ponadnormatywny rozwija się tak jak inne gałęzie logistyki. Stara się reagować na zapotrzebowanie płynące ze strony załadowców, wyposażając się w odpowiedni sprzęt i podejmując się nawet bardzo karkołomnych zadań. Jak od strony technicznej zapowiada się przyszłość branży?

Karta ATAC - rozwiązanie assistance

dla firm transportowych oraz przewoźników

Nasza świadomość ubezpieczeniowa stale wzrasta. Zwracamy uwagę na warunki oraz sumy świadczeń, sprawdzamy, czy polisa jest odpowiednia do naszych potrzeb. Naprzeciw takim właśnie świadomym i wymagającym Klientom wychodzi ubezpieczenie ATAC (APRIL Truck Assistance Card). Jest to propozycja dla posiadaczy samochodów ciężarowych, dostawczych, naczep, przyczep oraz autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 44t (DMC).

Jak oświetlać polskie i europejskie autostrady?

Nie zawsze rachunek jest prosty

W Polsce i w większej części Europy przepisy nie nakładają na właścicieli lub zarządców autostrady, obowiązku jej oświetlenia na całej długości. Jedynym takim europejskim krajem jest Belgia, jednak i tutaj w czasie kryzysu zaczęto zastanawiać się czy nie zrezygnować z tego kosztownego przepisu.

Wydanie nr: 10/2015

Pierwszy suchy port na Pomorzu

Czy hub w Zajączkowie Tczewskim rozwiąże problemy branży?

Z definicji - suchy port jest obiektem bez dostępu do wody, ulokowany w miarę niewielkiej odległości od portu morskiego. Ładunki z portu morskiego transportowane są, poprzez port suchy, w głąb lądu. Dla portów trójmiejskich, taki suchym portem będzie powstający terminal w Zajączkowie Tczewskim.

Mały powiat - duża strefa

Szansa nie tylko dla Słupska

Powiat słupski liczy tylko 2304 km2 , na których mieszka niespełna 100 tys. mieszkańców. Od północy 57-kilometrowy odcinek wybrzeża Bałtyku znany jest bardziej z atrakcji turystycznych niż z gospodarki morskiej. Bezrobocie w powiecie sięga 25%, przy krajowym wskaźniku ok. 11%. W 1997 r. Pomorska Agencja utworzyła Słupską Specjalną Strefę Ekonomiczną, bez której obecnie sytuacja powiatu byłaby pewnie znacznie gorsza.

Powstał port przeładunkowy w Nałęczowie

Z tirów na wagony i odwrotnie

Do stacji kolejowej Nałęczów koło Lublina dojechał pierwszy pociąg z kontenerami załadowanymi w porcie w Gdyni. Kontenery zawierały kamienie przywiezione drogą morską z Chin. W Nałęczowie kontenery zostały przeładowane na ciągniki samochodowe.

Kujawsko-pomorskie stara się o terminal multimodalny

Oparcie w Wiśle i transporcie śródlądowym

Samorządowe władze województwa kujawsko-pomorskiego od czterech lat prowadzą działania zmierzające do utworzenia w tym regionie platformy multimodalnej - przeładunkowego węzła transportowego, w którym krzyżowałyby się różne systemy przewożenia towarów. Platforma ta, zapisana już w krajowych dokumentach planistycznych dotyczących gospodarowania wodami, opierać się ma m.in. na wodnej komunikacji śródlądowej.

Wydanie nr: 11/2015

Tramwajowa nowa fala

Tajemnica tkwi w funduszach unijnych i zaletach tego środka transportu

Miliardy złotych na zakup setek nowoczesnych składów, budowa kilometrów nowych tras i rozwój inteligentnych systemów sterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej - środki z Unii Europejskiej na lata 2014-2020 podtrzymają rewolucję tramwajową w polskich miastach.

Warszawa stawia na tramwaje

Szybki tramwaj z Dw. Zachodniego do Wilanowa?

W ciągu ostatnich trzech lat, z warszawskich tramwajów skorzystało średnio ok. 261 mln osób. Pod koniec 2014 r. długość warszawskich sieci tramwajowych wynosiła: 132 km długości tras i 395 km linii, przy średnim wieku taboru - 16,7 lat.

Tramwajowym renesans

Przy czynnym udziale KZN Rail

Kraków, Wrocław, Toruń, Łódź i Olsztyn to miasta, w których firma z Grupy KZN Bieżanów dała się już poznać z najlepszej strony. U źródła powstania spółki leży objęcie rynku tramwajowego specjalistyczną usługą zabudowy całych układów torowych.

Sosnowiec nadal inwestuje

Duże środki w latach 2015-20

Sosnowiec kontynuuje modernizację linii tramwajowych. Władze miasta chcą w latach 2015-20, by Tramwaje Śląskie przeznaczyły na ten cel aż 266 mln zł.

Ze Szwajcarii do Niemiec

Transgraniczne projekty tramwajowe

Linie tramwajowe łączą nie tylko miasta, ale i kraje. To właśnie tramwajem można dojechać z Bazylei w Szwajcarii do niemieckiego miasta Weil nad Renem.

Wydanie nr: 12/2015

Opony w transporcie budowlanym

Jakie rozwiązania są najlepsze?

Sezon budowlany właściwie trwa od ubiegłej jesieni. To dobra i zła wiadomość dla transportu budowlanego. Dobra, że jest praca - zła, że wielu firmom zabrakło "przerwy zimowej" na zwyczajowe w tym okresie konserwacje, w tym ogumienia.

Na kłopoty transport intermodalny

Nowe rozwiązania mogą być receptą

Ostatnie problemy polskich przewoźników z płacą minimalną w Niemczech i Francji, czy z zakazami noclegów w kabinie, stanowiły ciekawy kontrast w porównaniu do działalności operatorów logistycznych w północnych Niemczech.

Transport w komórce

Z duchem czasu

W trudnych dla branży transportowej czasach, uczestnicy łańcucha dostaw coraz większą uwagę przykładają do optymalizacji czasu pracy i efektywnego wykorzystywania narzędzi, które są im dostarczane chociażby przez producentów platform transportowych.

Pół wieku sympatycznego "Ogórka"

Jelcze 272 Max królowały w polskich miastach

Przed 50 laty, na początku 1965 roku, na ulice polskich miast wjechały pierwsze autobusy Jelcz 272 Mex, nazywane, z powodu swojego kształtu, "ogórkami". Królowały w komunikacji miejskiej przez 20 lat.

Wydanie nr: 15/2015

Wschodnie sankcje - ograniczenia czy nowe perspektywy?

Polskie firmy dobrze radzą sobie z rosyjskim embargo

Skutki wprowadzonego w sierpniu rosyjskiego embargo na produkty spożywcze odczuli nie tylko producenci eksportujący towary na wschód, ale i firmy transportowe, które z dnia na dzień musiały znaleźć nowe rynki i nowych zleceniodawców. Jednak nawet przy tak niesprzyjających warunkach gospodarczych, rokowania w sprawie polskiego transportu są optymistyczne - jego stan nie zależy bowiem wyłącznie od współpracy z Rosją.

Nie tylko wojna zabija ukraiński przemysł transportowy

Kraj pogrążony w gąszczu barier i niemocy

W ciągu ostatniego roku sytuacja w systemie transportowym Ukrainy przeszła poważny kryzys. Utrata dostępu do pięciu portów morskich i dwóch lotnisk na Krymie, zablokowanie i wysadzenie torów linii kolejowej do Doniecka (którędy dokonywno 45% ruchu towarowego), utrata wschodnich granic, a tym samym zamknięcie ogólnoeuropejskich korytarzy drogowych przechodzących przez Ukrainę, praktycznie całkowicie zablokowało rozwój branży w tym kraju.

Rosyjskie embargo i szara strefa pogrążają rynek transportowy w Białorusi

Gwałtowny wzrost liczby ciężarówek w przedsiębiorstwach

Według specjalistów Logistic Club, rok 2015 nie przyniesie pozytywnych tendencji w branży transportu i logistyki Białorusi. Wolumen przewozów transportowych na Białorusi wzrósł w styczniu br. o 8,5% do 36,824 mln t. Transport kolejowy zapewnił wolumen przewozów w rozmiarze 10,5 mln t (spadek o 4,4% w porównaniu do stycznia 2014 r.). Przewóz towarów transportem samochodowym wzrósł w styczniu 2015 r. o 29,8% do 14,7 mln t.

Wydanie nr: 16/2015

Mobilny bufet olejowy

Pomysłowe i praktyczne rozwiązania

Kiedy przychodzi czas na wymianę oleju w samochodzie, najczęściej jedziemy nim do zaprzyjaźnionego serwisu, gdzie poza wymianą tego płynu, wymienią nam jeszcze filtry. Inaczej sprawa ma się z wielkimi maszynami budowlanymi lub górniczymi, które nie mogą dojechać do warsztatu lub jest to nieopłacalne. To do nich musi dojechać mobilny serwis olejowy.

Chwiejny rynek opon

Czy rozpocznie się produkcja z mniszka lekarskiego?

Specjaliści przewidują w tym roku minimalny wzrost polskiego rynku opon użytkowych. W Europie też prognozy nie zachwycają. Natomiast sensacją minionej jesieni w Niemczech i obecnie w Polsce jest opona wyprodukowana z mniszka lekarskiego.

Dawnych i bliższych wspomnień czar

Jubileusz klubu okazją do poznania z zabytkami motoryzacji

W ciepły, kwietniowy weekend, 11-12 kwietnia, odbyła się w stolicy wyjątkowa impreza - swój jubileusz 35-lecia obchodził Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie. Gdy zaczynali, w 1980 r., mieli jeden autobus, dzisiaj w ich posiadaniu jest największa w kraju i jedna z największych kolekcji zabytkowych autobusów w Europie.

Wydanie nr: 26/2015

Do celu bez kłopotów i opóźnień

Bogata oferta pomysłowych rozwiązań

Jeszcze dekadę temu nawigacja GPS w samochodzie, czy to osobowym czy ciężarowym, była elementem dodatkowym, żeby nie powiedzieć egzotycznym. Niektórzy wręcz uważali, że posiadanie jej świadczy o kłopotach w rozumieniu znaków drogowych, nieumiejętności czytania map, słabej znajomości trasy czy wręcz lenistwie - w domyśle każdy z powyższych argumentów miał mocno danego kierowcę deprecjonować.

Czy wolniej może znaczyć... szybciej?

Dlaczego ecodriving się opłaca?

Niższe zużycie paliwa nawet o 1/5, a mimo tego szybsze dotarcie do celu? To możliwe dzięki ecodrivingowi. W wyniku gwałtownych manewrów ruszania i zatrzymywania się, zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 40%, a kolejne nadprogramowe litry związane są z szybką jazdą, utrzymywaniem wysokich obrotów silnika i nieumiejętnym hamowaniem.

Telematyczny węzeł komunikacji

Jedna platforma dla wszystkich danych

Firma Transics, lider w dziedzinie telematyki, wchodzący w skład grupy WABCO, integruje dane dotyczące pojazdów, kierowców i naczep w ramach jednej, innowacyjnej platformy - TX-CONNECT.

Właściciele flot nie dostaną mandatów za kierowców

Poselski projekt nowelizacji odrzucony

Ostatecznie nie zmienia się zasada zgodnie z którą, kierujący samochodem, a nie jego właściciel, zapłaci mandat za przekroczenie prędkości zarejestrowane przez fotoradar. We wtorek, 14 lipca podkomisja nadzwyczajna odrzuciła poselski projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, w zakresie nakładania kar administracyjnych.

Jubileuszowa edycja Moto Safety Day

Bezpieczeństwo na drodze zawsze na pierwszym miejscu

Kształtowanie odpowiednich postaw na drodze wśród najmłodszych, symulatory zwiększające świadomość w zakresie bezpieczeństwa oraz liczne edukacyjne gry, pokazy i konkursy - to tylko niektóre z aspektów i atrakcji jubileuszowej edycji Moto Safety Day, która odbyła się 11 lipca w Sopocie, tuż przy molo. W imprezie wzięło udział kilka tysiący uczestników.

Wydanie nr: 31-32/2015

Mocna dawka tuningu

10. urodziny "Master Truck"

Coroczne wydarzenie, gromadzące tysiące ludzi, których łączy pasja do pięknych pojazdów, wpisało się już na dobre w historię społeczności kierowców samochodów ciężarowych. Jest również okazją dla ponad 50-tysięcznej publiczności do cieszenia oczu niecodziennym widokiem - setek imponujących maszyn, które na trzy dni zjechały z trasy. Dzień Świętego Krzysztofa, patrona wszystkich kierowców, 10 lat temu zapoczątkował tradycję zlotów "Master Truck".

Standardowe akcesoria

Dla kierowcy, ekonomii i bezpieczeństwa

Powoli, to co zwykliśmy nazywać akcesoriami staje się podstawowym wyposażeniem samochodów, szczególnie przeznaczonych do transportu dalekobieżnego. Standardem staje się monitoring pojazdów, tempomat, różne opcje "eco", zautomatyzowane i elektronicznie wspomagane skrzynie biegów czy nawet funkcje zapamiętywania i zoptymalizowania trasy.

Wydanie nr: 32-35/2015

Taniej, wygodniej, dalej... lepiej?

Przewoźnicy autobusowi na polskich drogach

Gdy jeszcze kilka lat temu ktokolwiek z nas wybierał się w dłuższą podróż komunikacją autobusową, zapewne ciągle, choćby w myślach, przywoływał sobie nazwę "pekaes" oraz jego mniej lub bardziej wyraźny, ale z reguły mało korzystny, obraz. I chociaż faktyczny stan tegoż "pekaesu" zmieniał się bezustannie przez lata, to nadal pokutowało wyobrażenie o mocno leciwym, dość powolnym, ciasnawym i dusznym autokarze, jeżdżącym niekoniecznie zgodnie z rozkładem, gdzie niemal każdy nadplanowy bagaż stanowił poważny problem...

Kolejne przejęcie polskiego lidera rynku naczep

Włoska spółka dołącza do grupy

6 sierpnia 2015 r. Wielton, największy polski, a zarazem jeden z czołowych producentów naczep i przyczep w Europie, przejął część aktywów spółki Compagnia Italiana Rimorchi, w tym wiodące włoskie marki Merker, Viberti i Cardi oraz wybrane maszyny i urządzenia, bazy klientów i know-how produktów. Dzięki tej transakcji, Wielton w ciągu najbliższych dwóch lat podwoi swoje moce produkcyjne i zyska otwartą drogę do zdobycia pozycji trzeciego największego europejskiego producenta naczep.

Bariery drogowe: budujemy ich najwięcej w historii Zapewniają bezpieczeństwo ruchu

W ostatniej dekadzie, dzięki dotacjom ze środków unijnych, nastąpił największy w historii polskiego drogownictwa boom inwestycyjny. Jeszcze nigdy na naszych drogach nie zbudowano tylu barier drogowych co w XXI wieku. To prawdziwe eldo

Podstawowym celem barier jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stosuje się je w miejscach, w których przejechanie pojazdu poza krawędź drogi lub przekroczenie pasa oddzielącego oba kierunki ruchu poważnie zagraża bezpieczeństwu użytkowników drogi. Bariery ochonne są też stosowane na wiaduktach i nasypach, gdzie blisko drogi znajdują się obiekty i przeszkody stałe jak np. słupy, budnyki, kolizja z którymi może być szczególnie niebezpieczna.

Polskie drogi bardziej innowacyjne

Wybrano najlepsze projekty

Niemal 40 mln zł Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczą na projekty B+R, służące rozwojowi technologii budowy oraz remontu dróg i poprawie bezpieczeństwa uczestników ruchu. Poznaliśmy wyniki konkursu we Wspólnym Przedsięwzięciu "Rozwój Innowacji Drogowych".

Master Truck. Zlot ciężarówek pod Opolem

Najładniejszą ciężarówką show został mercedes z Finlandii

Prawie 450 ciężarówek z Polski, Słowacji, Niemiec, Finlandii, Chorwacji, Czech, Węgier, Irlandii oraz Białorusi wzięło udział w XI Międzynarodowym Zlocie Ciężarowych Pojazdów Tuningowanych Master Truck Poland 2015, który odbył się na lotnisku w Polskiej Nowej Wsi koło Opola.

Wydanie nr: 39/2015

Wypijamy hektolitry wina (spoza UE)

Niełatwa droga trunku na nasze stoły

Polska nie jest producentem wina wysokiej jakości, ale Polacy nie gardzą tym trunkiem, który na nasze stoły sprowadzany jest z całego świata. Z danych Wojewódzkich Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Gdańsku i Szczecinie, która zajmuje się wyłącznie kontrolą wyrobów winiarskich z krajów spoza Unii, wynika, że w 2013 r. przeprowadzono ogółem 60 kontroli wina importowanego z krajów trzecich. Kontrolą objęto 89 partii o łącznej objętości 6944,79 hl.

Tanki nad Wisłą

Nowoczesny transport piwa

Chociaż sezon na piwo powoli się kończy to dostawy tego złocistego trunku ciągle są jednym z podstawowych zadań logistycznych. Często zapominamy, że jest on produktem nietrwałym, nawet, jeżeli termin ważności jest dosyć odległy i dostarczenie naprawdę smacznego napoju jest nie lada wyzwaniem.

Wykaz dodatków
Bezpieczeństwo i ubezpieczenia w transporcie Centra logistyczne / Transport drewna Certyfikaty - doradztwo Drogi i autostrady
Giełdy, systemy i modele transportowe Giganci TSL Informatyka, monitoring pojazdów i e-myto Infrastruktura kolejowa
Leasing, kredyty i factoring Logistyka i składowanie Magazyny Naczepy i przyczepy
Nowoczesna logistyka Numer świąteczny Oleje i smary Opony
Paliwa i karty Pojazdy długodystansowe i autobusy Pojazdy dostawcze Pojazdy dystrybucyjne, zabudowy
Pojazdy użytkowe Przepisy celne i podatki Przesyłki drobnicowe Przewoźnicy drogowi, kolejowi, lotniczy, armatorzy
Przewóz towarów niebezpiecznych Telematyka Transport budowlany Transport drobnicowy i usługi kurierskie
Transport kontenerowy i intermodalny Transport lotniczy Transport morski - promy kolejowe Transport Polska-Unia
Transport Polska-Wschód Transport ponadnormatywny Transport żywności Tuning i akcesoria
Żegluga i porty      
• Promocja numeru • Temat wydania • Logistyka • Transport drogowy • Transport kolejowy • Transport lotniczy • Transport morski • Transport śródlądowy • Infrastruktura • Wydarzenia • Wywiad • Opinia eksperta • Felieton • Jedno pytanie • Personalia