Polska Gazeta Transportowa Newsletter Polska Gazeta Transportowa - Prenumerata
Transport morski - 2015
Autotransport Katalog TSL Iveco
• Promocja numeru • Temat wydania • Logistyka • Transport drogowy • Transport kolejowy • Transport lotniczy • Transport morski • Transport śródlądowy • Infrastruktura • Wydarzenia • Wywiad • Opinia eksperta • Felieton
Wydanie nr: 01-02/2015

Fuzje pod trójkolorową banderą

Przejęcie niemieckiego armatora OPDR

Silna konkurencja i wzrost kosztów operacyjnych flot sprawia, że fuzje i przejęcia w różnych konfiguracjach to na globalnym rynku transportu morskiego niekończąca się historia.

Rekordowy rok portu Hamburg

Liczą się głównie Chiny i Rosja

W minionym roku port Hamburg prawdopodobnie osiągnął rekordowy poziom przeładunków, rzędu 144 mln t. 2014 r. zapisał się więc jako wyjątkowy w historii portu i to pod wieloma względami. Po 9 miesiącach ilość przeładowanych towarów osiągnęła rekordową wielkość 110 mln t.

Nowy magazyn dla zbóż

Rekordowe przeładunki Portu Gdynia

W Porcie Gdynia, w formie partnerstwa publiczno-prywatnego, powstał nowy magazyn składowy dla ładunków masowych suchych. Pomieści 28 tys. t zbóż, śruty lub pasz. Zbudowany został przy Nabrzeżu Indyjskim i działa od 1 grudnia na terenie Bałtyckiego Terminalu Zbożowego. Magazyn ma powierzchnię użytkową 7,4 tys. m2 i pojemność 23,4 tys. m3.

Wydanie nr: 03-04/2015

W 2015 r. wzrośnie liczba zbiornikowców ropy na kotwicy

Efekt contango wykorzystają, jak zwykle, najbogatsi

W tym roku wzrośnie popyt na zbiornikowce do przewozu ropy. Zamiast płynąć do portu docelowego, statki z tankami pełnymi taniej ropy będą oczekiwać na kotwicy na lepszą koniunkturę - przewidują analitycy rynku ropy naftowej.

Ruszył Program Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk 2014-2020

"Niebieski" i "zielony" wzrost w regionie

Rozpoczęły się spotkania i konsultacje dotyczące przyznawania grantów w ramach programu Południowy Bałtyk (South Baltic) współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, który opiera się na współpracy południowych obszarów Morza Bałtyckiego - podaje Scandinavian-Polish Chamber of Commerce.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 05/2015

Wkrótce megakontenerowce 20 000 TEU

Duży, większy, znacznie oszczędniejszy

W grudniu z doku koreańskiej stoczni DSME wypłynął kolejny megakontenerowiec. "MSC Oscar", o nośności 19 224 TEU, wprowadzony zostanie na rynek na początku 2015 r. przez Mediterranean Shipping Company. To obecnie największy kontenerowiec na świecie.

Północna Droga Morska

Żegluga pod Gwiazdą Polarną

W 2014 r. Północną Drogą Morską, wzdłuż arktycznych granic Rosji, przewieziono statkami jedynie 274 tys. t ładunków, podczas gdy w 2013 r. było to 1355,9 tys. t. Okres żeglowny w obu latach trwał od czerwca do listopada. Zakłada się, że tą trasą można przewozić nawet 5 mln t rocznie.

Strategia rozwoju Portu Gdynia do 2027 r.

O dalekosiężnych celach nowej strategii rozwoju portu w Gdyni opowiada Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia

Wydanie nr: 07/2015

"Wojna" na Pacyfiku

Alianse i niskie frachty

Zanim potężny tajfun Hagupit dotarł nad centralną część Filipin, oceanicznym rynkiem przewozów liniowych zaczęły targać wichry wojny cenowej. Alianse armatorów, wprowadzanie do żeglugi linowej coraz większych statków oraz niedotrzymywanie terminów wejścia do portów powodują niemałe zamieszanie w transporcie morskim.

Dla Chin oknem do Europy jest Hamburg

Kolos kontenerowy zawija do portu

Chiński kontenerowy olbrzym CSCL Globe o pojemności 19 tys. TEU, w swoim dziewiczym rejsie zawinął do Hamburga. To pierwsza tak duża jednostka odprawiona w hamburskim porcie.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 08/2015

Rozwija się Terminal Promowy w Świnoujściu

Rosną przewozy i przeładunki, rusza projekt intermodalny

Obsługa największych promów na trasie Świnoujście-Szwecja, a także zwiększenie ruchu intermodalnego w korytarzu transportowym między Skandynawią a Polską to główny cel, jaki przyświeca systematycznemu i dynamicznemu rozwojowi terminalu promowego w Świnoujściu, obserwowanemu w ostatnim czasie.

Kolejna inwestycja w PZT S.A.

Nowy sprzęt pozwoli transportować ładunki o masie jednostkowej 1400 t.

W kwietniu 2016 r. Portowy Zakład Techniczny S.A. zwiększy swój potencjał o kolejne dwa moduły sześcioosiowe oraz najnowszy i zarazem najmocniejszy Power Pack V generacji o mocy 390kW.

Wydanie nr: 09/2015

Najlepszy rok w historii

W planach 149 ml t przeładunków i 10 mln TEU

W 2014 r. port Hamburg osiągnął 145,7 mln t przeładunków, wzrost o 4,8%, co jest rekordem w dotychczasowej historii portu. Szczególnie dobrze rozwijał się przeładunek drobnicy osiągając 102,7 mln t, co łącznie ze wskaźnikami ładunków masowych - 43 mln t, złożyło się na tak imponujący wynik roczny, ugruntowując tym samym status Hamburga jako portu uniwersalnego.

Trudne czasy dla masowców

Boom w Japonii, niepokój w stoczniach, flota bez ładunków

Bałtycki indeks frachtowy BDI spadł w ciągu ostatnich 12 miesięcy o ponad 50% osiągając poziom 554 punktów. To najniższy wskaźnik od lata 1986 r. - informuje Bloomberg.

Cel - utrzymanie pozycji wśród portów południowego Bałtyku

Rekordowe wyniki ZMPSiŚ

Na konferencję prasową (20 II), poświęconą podsumowaniu 2014 r. oraz realizowanym i planowanym inwestycjom w portach ujścia Odry, zorganizowaną w szczecińskiej restauracji Villa Ogrody, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., poza przedstawicielami mediów, zaprosił również szefów wielu współpracujących z portem przedsiębiorstw. Jej wyraźnie odświętny charakter uzasadniały niewątpliwie zaprezentowane przez prezesów ZMPSiŚ rekordowe ubiegłoroczne przeładunki, wysoki zysk operacyjny oraz imponujący zakres zrealizowanych i planowanych inwestycji.

Umowa na bunkrowanie statków

LNG zamiast tradycyjnego morskiego paliwa

Port Gdańsk podpisał ramową umowę ze spółką Barter SA dotyczącą tankowania statków skroplonym gazem ziemnym - LNG. To efekt unijnych wymagań związanych z tzw. dyrektywą siarkową.

Wydanie nr: 12/2015

Rekordowe polskie porty

Rośnie podaż kontenerów i rynek ro-ro

Polskie porty morskie w 2014 r. przeładowały o prawie 6,3% więcej towarów niż w 2013 r. Dokerzy Gdańska przeładowali 32 236 tys. t ładunków, Gdyni - 19 409, a portów Szczecina i Świnoujścia - 23 401 tys. t - podają eksperci Actia Forum w Raporcie: Port Monitor.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 13/2015

Dyrektywa siarkowa - pierwsze efekty

Niska emisja, wysokie frachty

Z powodu niskich cen ropy, na początku 2014 r. nie było szoku spowodowanego wprowadzeniem dyrektywy siarkowej. Mimo to armatorzy wprowadzili wyższe stawki frachtowe, a ich klienci jakoś to znieśli.

Jubileuszowy Transport Week

O rynku, logistyce, ICT i bezpieczeństwie w terminalach

W gdańskiej hali Amber Expo, w dniach 17-19 marca, odbyła się jubileuszowa, piąta edycja Transport Week. Pierwszy dzień konferencji koncentrował się na dwóch tematach, przewozach kontenerowych oraz zarządzaniu energią w portach. Mówiono również o prognozach w transporcie morskim, logistyce, kontenerach i bezpieczeństwie w portach.

Polityka morska RP do 2020 r.

Przede wszystkim porty, konkurencyjność i bezpieczeństwo

Rząd, 17 marca, podjął uchwałę w sprawie polityki morskiej Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.). Jej celem strategicznym ma być zwiększenie udziału sektora gospodarki morskiej w PKB oraz wzrost zatrudnienia w gospodarce morskiej.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 15/2015

W sztormach sankcji

Porty rosyjskie i ich partnerzy odczuli kryzys

W sztormach sankcji gospodarczych działają porty rosyjskie, ich operatorzy i kontrahenci. Należący do Maersk Group APM Terminals poważnie odczuł spadek wartości rosyjskiej spółki Global Ports Investment, jednego z największych operatorów terminali kontenerowych w portach rosyjskich. O zmniejszeniu obrotów w 2014 r. informowali Unifeeder i Grimaldi.

Wydanie nr: 16/2015

Europa utrzyma spedycję morską

Kryzys od roku 2020?

Spedycja morska nadal jest najbardziej popularną drogą importu i eksportu towarów z Dalekiego Wschodu i obu Ameryk. Statkami handlowymi przesyłane są nie tylko, chociaż głównie, kontenery, ale na transport morski decydują się producenci dużych elementów stalowych, sztuk ciężkich, eksporterzy oraz importerzy towarów w każdej postaci: od węgla i ropy, przez wszelkiego rodzaju drobnicę, aż po samochody.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 17/2015

Dobry I kwartał

W Szczecinie i Świnoujściu wzrosły szczególnie przeładunki rudy

W I kwartale 2015 r. porty w Szczecinie i Świnoujściu przeładowały o 3,1% więcej towarów niż w analogicznym okresie roku 2014. Wynik ten został osiągnięty mimo mniejszych niż zazwyczaj przeładunków węgla.

Potężne wycieczkowce w Porcie Gdynia

Rekordzistą - "Celebrity Eclipse" o długości 317 m

Już tradycyjnie, wraz z nadejściem maja, w gdyńskim porcie rozpoczyna się sezon turystyczny. Zainauguruje go 7 maja pływający pod włoską banderą statek pasażerski "Costa Pacifica". Będzie to jedno z 7 zawinięć tego statku do gdyńskich nabrzeży. Wycieczkowiec ten ma 290,2 m długości i jest jednym z największych statków pasażerskich, który w tym roku przybędzie do Gdyni.

Wydanie nr: 18/2015

(Nie)Bezpieczny Bałtyk

Nie tylko tankowce

Transport morski jest obecnie niezbędnym elementem transportu globalnego. Przewożenie towarów drogą morską jest z jednej strony najmniej niebezpieczne dla środowiska naturalnego, ale jednocześnie przewożone towary mogą stać się przyczyną katastrof, których skutki będą niewyobrażalne.

Megakontenerowce wypłyną na oceany

Pracuje się już nad jednostkami o pojemności 26 000 TEU

W biurach projektowych czołowych stoczni pracuje się już nad jednostkami o pojemności 26 000 TEU.

Portowa obsługa ładunków niebezpiecznych

Zasady, procedury, systemy, zabezpieczenia

Przewóz towarów niebezpiecznych transportem lądowym i morskim uwarunkowany jest międzynarodowymi umowami, które maja zapewnić jak najdalej idące zmniejszenie zagrożenia.

Wydanie nr: 22/2015

20-lecie trasy Gdynia-Karlskrona

Jubileusz działalności szwedzkiego armatora w Polsce

W maju Stena Line świętował 20-lecie swojej działalności w Polsce. W ramach jubileuszu, a pokładzie statku "Stena Vision" zacumowanego przy terminalu promowym w Gdyni, odbyła się konferencja "Wizja na kolejne 20 lat: zielone technologie i nowe wyzwania".

Rosną przeładunki w Naftoporcie

Będzie kolejne stanowisko przeładunkowe

Gdański Naftoport z grupy PERN "Przyjaźń" przeładował w 2014 r. 12,4 mln t paliw. To jeden z najlepszych wyników tego portu w historii. Największym odbiorcą przeładowywanej tam ropy jest Grupa Lotos, do której trafia blisko 50% dostarczanego tą drogą surowca.

Elewator "Ewa" wraca do gry

O odpowiedni poziom przeładunku towarów zadba duńska firma handlowa

Elewator zbożowy "Ewa", położony w szczecińskim porcie, dzierżawić będzie przez najbliższe 30 lat spółka Copenhagen Merchants Holding A/S z Danii. Wybór zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zatwierdziła niedawno jej rada nadzorcza.

Polsko - azerska umowa

Wspólne działania w sektorze żeglugi morskiej

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć podpisała (20 V 2015 r.) umowę dotyczącą rozwoju współpracy w dziedzinie żeglugi morskiej pomiędzy Polską a Azerbejdżanem. Delegację azerską reprezentował prezes Urzędu Morskiego Gudrat Gurbanov.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 23/2015

Kontenerowce na fali

Dobre wyniki po I kwartale 2015 r.

Większość armatorów kontenerowców zanotowało dodatnie wyniki ekonomiczne w I kwartale 2015 r., głównie dzięki zmniejszeniu się cen paliwa o 49% w ciągu roku oraz aktywności eksportowej Dalekiego Wschodu, Europy i Ameryki Łacińskiej.

PŻB nie będzie prywatyzowana

Minister skarbu odstąpił od negocjacji w sprawie kupna blisko 92% akcji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z siedzibą w Kołobrzegu - poinformowało MSP. Resort skarbu nie podał przyczyn zaniechania działań w tym kieunku, zaznaczył za to, że "koncentruje się na analizie wdrożenia innej ścieżki rozwoju spółki". Chodzi tu oczywiście o planowane utworzenie Polskiej Grupy Promowej (pisaliśmy o tym w "PGT" kilkukrotnie), która poza PŻB skupiałaby także Polską Żeglugę Morską. Ogłoszenie chęci sprzedaży akcji PŻB ogłoszono pod koniec roku 2014. Zainteresowani kupnem byli trzej armatorzy: DFDS z siedzibą w Kopenhadze, Fahrdienste TT-Line z siedzibą w Lubece i Finnlines z siedzibą w Helsinkach. Przeciwko prywatyzacji spółki opowiedzieli się natomiast pracujący w niej związkowcy, a także radni zachodniopomorskiego sejmiku oraz politycy PiS i SLD. Od lipca 2014 r. realizowana jest nowa strategia grupy kapitałowej PŻB na lata 2014-2017, która obejmuje przede wszystkim wymianę przestarzałej floty o wysokich kosztach eksploatacji na nowoczesne jednostki o większej ładowności.

"Mazovia" z kolorowym dziobem

Nowy polski prom ozdobiony grafiką znanego artysty

Dziób nowego polskiego promu pasażersko-samochodowego "Mazovia" ozdobiła efektowna grafika autorstwa cenionego na świecie gdyńskiego artysty Mariusza Warasa. Statek należący do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA - Polferries niebawem wypłynie na linię Świnoujście-Ystad.

Wydanie nr: 24/2015

Powstanie Polska Grupa Promowa

Jest potencjał i dobre marki, trzeba tylko odnowić flotę

Skarb Państwa wreszcie zdecydował się na plan konsolidacji polskiego rynku promowego. W ubiegłą środę, w Szczecinie, na pokładzie promu "Mazovia", podpisano list intencyjny w sprawie utworzenia Polskiej Grupy Promowej. W jej skład wejdą armatorzy: Polska Żegluga Bałtycka i Polska Żegluga Morska (właściciel Unity Line) oraz spółka Polskie Inwestycje Rozwojowe.

Promy i ro-ro na Bałtyku

Kurs na cargo i eko

Rynek przewozów promowych i ro-ro na Bałtyku rozwijał się w 2014 r. pod presją przygotowań do działania w ramach regulacji ograniczających emisję substancji szkodliwych. Na początku roku 2015 dzięki niskim cenom ropy naftowej armatorzy złapali wiatr w żagle.

Płuczki spalin - więcej szkód niż korzyści

Dyrektywa siarkowa w praktyce

Od 1 stycznia 2015 r. operatorów działających na Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym i Kanale La Manche, na obszarze SECA (specjalnych stref kontroli), obowiązuje dyrektywa siarkowa, która nakazuje ograniczenie zawartości siarki w paliwie do 0,1%. Celem dyrektywy było ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Zamiast droższego paliwa MGO, armatorzy mogą zastosować LNG (skroplony gaz ziemny), płuczki spalin lub inne technologie. Po pół roku obowiązywania nowych przepisów, powstaje pytanie, czy operatorzy statków stosują nowe rozporządzenia?

Turystyka promowa po Morzu Śródziemnym

Nowe trasy neapolitańskiego armatora

Turystyka morska cieszy się coraz większą popularnością, a przewoźnicy starają się zachęcić pasażerów do korzystania z połączeń promowych, proponując coraz to bogatszą ofertę spędzenia czasu na morzu.

Nowe połączenie promowe na Morzu Czarnym

Z Noworosyjska do Samsun w Turcji

Ukrferry, ukraiński przewoźnik promowy, uruchomił 8 czerwca nowe połączenie na Morzu Czarnym. Statki armatora pływać będą teraz pomiędzy Noworosyjskiem a portem Samsun w Turcji.

Wydanie nr: 31-32/2015

Maersk Line i MSC popłyną razem

Porozumienie 2M utworzy flotę 185 statków o pojemności 2,1 mln TEU

Dwaj czołowi światowi armatorzy kontenerowi A.P. Moller-Maersk (właściciel Maersk Line) i Mediterranean Shipping Co., podpisały 10-letnie porozumienie o wspólnej obsłudze połączeń transkontynentalnych. To szybka odpowiedź na chińskie weto w sprawie uruchomienia aliansu P3. Umowa zacznie funkcjonować na początku 2015 r.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 32-35/2015

Gdynia utrzymuje mocną pozycję na Bałtyku

i nie szczędzi pieniędzy na inwestycje

Nie mamy co prawda floty, ale nasze porty radzą sobie całkiem nieźle - powiedział ostatnio w jednym z wywiadów prof. Włodzimierz Rydzkowski, wybitny znawca tematu, z Uniwersytetu Gdańskiego. To mało powiedziane, bowiem porty trójmiejskie przeżywają prawdziwy boom przeładunkowy i inwestycyjny.

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 36/2015

Porty polskie po I półroczu 2015 r.

Raz lepiej, raz gorzej

Po pierwszym półroczu 2015 r. porty polskie zanotowały dobre wyniki w przeładunkach masowych. Spadki zanotowały za to terminale kontenerowe w Gdyni i Gdańsku.

Sztormowa pogoda na rynku frachtu morskiego

Trudny rynek globalnej i europejskiej spedycji

Przewozy drogą morską stanowią obecnie ponad 70% transportu światowego, a międzynarodowa flota realizuje blisko 98% obrotów handlu światowego. Jednocześnie spedycja morska narażona jest na stałe wahania koniunktury, jak rzadko która inna branża.

DCT Gdańsk w nowym serwisie, ale konkurencja nie śpi

Litwini szukają wsparcia u Chińczyków

Od 11 VIII port w Gdańsku został włączony do aliansu G6, serwisu azjatyckiego w ramach tzw. Loop 7, obejmującego codzienne zawinięcia na trasie: Qingdao - Szanghaj - Hongkong - Yantian - Singapu - Rotterdam - Hamburg - Gdańsk - Göteborg - Antwerpia - Southampton - Singapur - Yantian - Qingdao. Alians tworzy 6 gigantów, armatorów kontenerowych.

Wydanie nr: 39/2015

Udane Baltexpo 2015

Siła przemysłów morskich

Dobra kondycja polskiej gospodarki morskiej znalazła swój wyraz na tegorocznych targach, konferencjach i seminariach Baltexpo 2015. W dniach 7-9 września w gdańskich halach Amber Expo udział wzięło 196 firm z 14 krajów, o 30% więcej, niż przed dwoma laty.

Wysoka jakość i dostępność transportowa portów Szczecin-Świnoujście

Projekty na lata 2007-2020 za 2 mld zł

Porty w Szczecinie i Świnoujściu aktywnie dostosowują się do trendów rynku portowego i żeglugowego. O ich dynamicznym rozwoju świadczą ogromne inwestycje prowadzone na szeroką skalę, przy skutecznym wykorzystaniu funduszy unijnych. Łącznie w latach 2007-2020 wartość realizowanych i planowanych projektów szacowana jest na blisko 2 mld zł.

Wydanie nr: 40/2015

Żegluga bliskiego zasięgu zmienia formułę

Przyczyną kryzys imigracyjny

Short sea shipping (SSS), żegluga bliskiego zasięgu i sposób jej funkcjonowania stał się przedmiotem szczególnego zainteresowania Komisji Europejskiej w drugiej połowie lat 90 ubiegłego wieku.

Wydanie nr: 43/2015

Forum Gospodarki Morskiej

Polska jest morska

Przemysły morskie trzymają się mocno - to najkrótsza recenzja ostatniego spotkania branży morskiej w Gdyni, 9 X 2015 r. W salach Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego zebrało się liczne grono przedstawicieli biznesu morskiego, naukowców i administracji.

Wydanie nr: 44/2015

Skrócone informacje:

Wydanie nr: 45/2015

Ciekawy Raport UNCTAD Transport 2015

Flota coraz większa i skupiona w aliansach

Światowa flota wzrosła tylko o 3,5% w 2014 r. osiągając na początku 2015 r. wielkość 89 464 statków o nośności 1,75 mln t - podaje raport UNCTAD Transport Morski 2015.

Wydanie nr: 47/2015

Transport morski LNG

Moda na gazowce

Morskie przewozy LNG to szybko rozwijający się segment rynku, w który Polska włączyła się budując terminal gazowy w Świnoujściu i otaczającą go infrastrukturę przesyłową. Warto przyjrzeć się więc morskiemu rynkowi transportu LNG.

Wydanie nr: 49/2015

Greccy armatorzy obawiają się konkurencji z UE

...i nie są już w stanie płacić większych podatków

Grecja jest liderem na rynku żeglugowym - armatorzy z Hellady dysponują flotą ponad 4,7 tys. statków o łącznej nośności 303,6 mln t.

Wydanie nr: 50/2015

Rekordowe przeładunki Portu Gdańsk

Prężna działalność terminali i szereg inwestycji przynosi efekt

W gdańskim porcie odnotowano kolejny rekordowy wynik - przez jedenaście miesięcy 2015 r. przeładowano tam łącznie 32,5 mln t. To o 0,2 mln t więcej niż w całym ubiegłym roku, który także był rekordowym w historii polskiej gospodarki morskiej.

Wykaz dodatków
Bezpieczeństwo i ubezpieczenia w transporcie Cargo lotnicze Centra logistyczne i magazynowe / Intralogistyka Certyfikaty - doradztwo
Drogi i autostrady Giełdy, systemy i modele transportowe Giganci TSL Informatyka, monitoring pojazdów i e-myto
Infrastruktura kolejowa Infrastruktura kolejowa i przewozy Logistyka i składowanie Magazyny
Naczepy i przyczepy Nowoczesna logistyka Numer świąteczny Oleje i smary
Opony Paliwa i karty Pojazdy długodystansowe i autobusy Pojazdy dostawcze
Pojazdy dystrybucyjne, zabudowy Pojazdy użytkowe / Samochody dostawcze Przepisy celne i podatki Przesyłki drobnicowe
Przewoźnicy drogowi, kolejowi, lotniczy, armatorzy Przewóz towarów niebezpiecznych Telematyka Transport budowlany
Transport drobnicowy i usługi kurierskie Transport kontenerowy i intermodalny Transport morski - promy kolejowe Transport Polska-Unia
Transport Polska-Wschód Transport ponadnormatywny Transport żywności Tuning i akcesoria
Żegluga i porty      
• Promocja numeru • Temat wydania • Logistyka • Transport drogowy • Transport kolejowy • Transport lotniczy • Transport morski • Transport śródlądowy • Infrastruktura • Wydarzenia • Wywiad • Opinia eksperta • Felieton