Polska Gazeta Transportowa Newsletter Polska Gazeta Transportowa - Prenumerata
Inny
4 lutego 2015

Strategia rozwoju Portu Gdynia do 2027 r.

3 pytania do Janusza Jarosińskiego, prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia

Zarząd Morskiego Portu Gdynia opracował nową, długoletnią strategię portu. Jaką misję zamierzacie realizować w czasach silnej walki o klienta?

Strategia rozwoju do 2027 r. definiuje misję jako: Konsekwentne działania w celu zapewniania warunków do zrównoważonego rozwoju sektora usługowego Portu Gdynia poprzez rozwój infrastruktury, zapewnienie sprawnego dostępu transportowego, wspieranie dobrych praktyk rynkowych, dbałość o dobro otoczenia społecznego oraz utrzymanie najwyższych standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Głównym zadaniem zarządu, wynikającym z tak przyjętej misji, jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju Portu Gdynia. Pociąga to za sobą konieczność podjęcia działań dostosowujących infrastrukturę do potrzeb rynkowych, pozyskanie niezbędnych terenów rozwojowych dla funkcji portowo-morskich oraz utrzymanie wysokiej efektywności i zdolności inwestycyjnej portu.

Istotnym wyzwaniem jest również zapewnienie sprawnego dostępu morskiego, kolejowego i drogowego. Drogą do zrealizowania misji Portu Gdynia jest właściwa współpraca z kontrahentami, dbałość o dobro otoczenia społecznego oraz utrzymanie najwyższych standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

W porcie praktycznie zakończyła się prywatyzacja. Działalność eksploatacyjna i marketing znalazły się w prywatnych rękach. Jaką więc, w tej sytuacji, sformułowano wizję rozwoju portu?

Określono ją w Strategii następująco: Port Gdynia jako uniwersalny port multimodalny, logistyczny węzeł transportowy korytarza północ - południe, zdolny do kreowania przewag rynkowych. Tak sformułowana wizja wskazuje jednoznacznie na przyszłościowe aspiracje Portu Gdynia, który ma pozostać portem uniwersalnym o silnej marce, obsługującym także rynki tranzytowe w relacji północ - południe.

Port Gdynia ma także poczynić niezbędne działania, by stać się portem oceanicznym, obsługującym również tranzyt morski. Wysoki poziom jakości funkcjonowania portu ma umocnić jego pozycję rynkową i sprawić, iż ugruntowana, silna marka będzie wyróżnikiem przyciągającym użytkowników.

Jakie są dalekosiężne cele nowej strategii oraz jakimi działaniami marketingowymi i procesami inwestycyjnymi Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamierza je realizować?

Przeprowadzone analizy pozwoliły na zdefiniowanie czterech głównych priorytetów działań Portu Gdynia: utrzymanie uniwersalnego charakteru portu i posiadanych przewag rynkowych, tworzenie nowoczesnego potencjału, zapewnienie pełnej dostępności transportowej do portu jako podstawowego warunku rozwoju multimodalnej platformy logistycznej oraz kreowanie wizerunku portu jako organizacji przyjaznej otoczeniu.

W obszarze Portu Gdynia działania inwestycyjne podejmuje wiele podmiotów. Zaliczyć tu można, poza firmami prywatnymi, m.in. Urząd Miasta Gdynia, Urząd Morski w Gdyni, PKP PLK SA. Do najważniejszych inwestycji ZMPG, planowanych w perspektywie do 2020 r., należą: budowa publicznego terminalu promowego w Gdyni, pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia Etapy I-III (przy współudziale Urzędu Morskiego w Gdyni) oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - Etap II i III.

Dla naszych klientów równie ważna będzie rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu oraz terminalu paliwowego na falochronie, a także budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych oraz zasilania statków w energię elektryczną. Bardzo istotny wpływ na funkcjonowanie Portu Gdynia mają inwestycje planowane przez inne podmioty. Do najistotniejszych projektów zaliczamy: przebudowę Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni do pełnej nośności TEN-T, którą zrealizuje Urząd Miasta Gdynia. Niezbędna jest poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni, która znajduje się w kompetencjach PKP PLK SA. Realizacja Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, niestety, nie znalazła się w Kontrakcie Terytorialnym Pomorskiego, podpisanym z rządem.

Wykaz dodatków
Centra logistyczne / Transport drewna Giełdy, systemy i modele transportowe Infrastruktura kolejowa Magazyny
Naczepy i przyczepy Nowoczesna logistyka Numer świąteczny Oleje i smary
Opony Pojazdy dystrybucyjne, zabudowy Pojazdy użytkowe Przewoźnicy drogowi, kolejowi, lotniczy, armatorzy
Transport drobnicowy i usługi kurierskie Transport kontenerowy i intermodalny Transport lotniczy Transport publiczny
Transport żywności Tuning i akcesoria Żegluga i porty  
• Promocja numeru • Temat wydania • Logistyka • Transport drogowy • Transport kolejowy • Transport lotniczy • Transport morski • Transport śródlądowy • Infrastruktura • Wydarzenia • Wywiad • Opinia eksperta • Felieton • Jedno pytanie • Personalia